System komputerowy MOR-3 to tak naprawdę serce współczesnego sterowania ruchem kolejowym. Jego głównym zadaniem jest zarządzanie wszystkimi urządzeniami sterowania ruchem na stacji czy posterunku, czyli np. sygnalizatorami, zwrotnicami, blokadą liniową, a nawet urządzeniami zabezpieczającymi przejazdy. W praktyce wygląda to tak, że dyżurny ruchu, siedząc przy komputerze, może w czasie rzeczywistym wydawać polecenia, monitorować sytuację na torach i reagować na wszelkie nieprawidłowości, np. awarie czy blokady. MOR-3 integruje się z systemami lokalnymi i zdalnymi – można więc sterować nie tylko z miejsca, ale i zdalnie, co jest obecnie standardem na wielu liniach. Oprogramowanie tych systemów podlega rygorystycznym normom bezpieczeństwa, takim jak PN-EN 50126 czy PN-EN 50128, co gwarantuje niezawodność i odporność na błędy ludzkie. Moim zdaniem, bez takich rozwiązań jak MOR-3 nowoczesna, bezpieczna kolej po prostu by nie działała. Warto wiedzieć, że systemy takie są ciągle rozwijane, by jeszcze lepiej odpowiadać na rosnące potrzeby przewoźników.
Często pojawia się przekonanie, że systemy komputerowe takie jak MOR-3 można wykorzystywać do wielu różnych zadań związanych z infrastrukturą kolejową, ale to myślenie prowadzi na manowce. MOR-3 nie służy do planowania remontów urządzeń srk – do tego są zupełnie inne narzędzia, zwykle specjalistyczne oprogramowanie do zarządzania majątkiem technicznym, typu CMMS. Funkcja oceniania stopnia zużycia elementów urządzeń srk też nie należy do zadań MOR-3 – tu mówi się raczej o dedykowanych systemach diagnostycznych, które zbierają dane z czujników i analizują je pod kątem zużycia czy awarii. Jeśli chodzi o ochronę przejazdów kolejowo-drogowych, oczywiście MOR-3 może integrować się z urządzeniami zabezpieczającymi na przejeździe, ale nie to jest jego podstawowym zadaniem – on nie zarządza samym przejazdem, tylko sygnałami z nim związanymi w ramach ogólnego sterowania ruchem. To często spotykany błąd myślowy, że system sterowania ruchem odpowiada za wszystko, co dzieje się na torach. W rzeczywistości MOR-3 stanowi centralny mózg całego układu sterowania ruchem kolejowym, zapewniając bezpieczeństwo i płynność prowadzenia pociągów, natomiast funkcje diagnostyczne i zarządzanie techniczne realizowane są przez inne, wyspecjalizowane platformy. Warto więc rozróżniać te pojęcia i nie przypisywać MOR-3 zadań, które wychodzą poza jego zaprojektowane funkcje.