Kategorie: Urządzenia sterowania ruchem Eksploatacja i konserwacja Przepisy i instrukcje
Zamki trzpieniowe montowane w zwrotnicach rozjazdów, uzależnione na nastawni za pomocą płaskiej skrzyni kluczowej, są klasycznym przykładem urządzeń mechanicznych kluczowych. To rozwiązanie bazuje na przekazywaniu uprawnień do zmiany położenia zwrotnicy wyłącznie poprzez odpowiedni klucz, co zapewnia bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa przy jednoczesnej prostocie konstrukcji. Moim zdaniem to jeden z tych systemów, które – pomimo rozwoju elektroniki – wciąż są stosowane na mniejszych stacjach czy bocznicach, gdzie liczy się przede wszystkim niezawodność i niska podatność na awarie. Mechaniczne kluczowe urządzenia zewnętrzne, w tym właśnie zamki trzpieniowe, wymagają fizycznej obecności odpowiedniego klucza, więc przypadkowe lub nieuprawnione przestawienie rozjazdu jest praktycznie niemożliwe. Co ciekawe, często są to rozwiązania zgodne z wytycznymi PKP PLK i instrukcją Ie-1, a także spełniają normy bezpieczeństwa nawet w nowoczesnych realiach. W praktyce spotkasz je w miejscach, gdzie nie ma sensu budować zaawansowanych systemów komputerowych, ale jednocześnie nie można sobie pozwolić na jakiekolwiek kompromisy jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu. Fajnie wiedzieć, że te tradycyjne mechanizmy są nadal obecne w polskiej kolei – są proste, ale genialnie skuteczne.