Kwalifikacja: ELM.01 - Montaż, uruchamianie i obsługiwanie układów automatyki przemysłowej
Zawód: Automatyk , Technik automatyk
Kategorie: Pomiar i diagnostyka Okablowanie i złącza
Do wykonania połączeń w przedstawionej na rysunku puszce zaciskowej silnika elektrycznego należy wykorzystać

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Do wykonania połączeń w puszce zaciskowej przedstawionej na zdjęciu należy użyć klucza płaskiego. Widoczne na fotografii śruby z sześciokątnymi łbami to typowe elementy stosowane w połączeniach elektrycznych silników trójfazowych – najczęściej do montażu mostków (zwór) w konfiguracji gwiazdy lub trójkąta. Klucz płaski pozwala na dokładne i równomierne dokręcenie tych połączeń, co jest bardzo istotne, ponieważ zbyt słabe dokręcenie może prowadzić do grzania się styków, a w konsekwencji do uszkodzenia izolacji lub nawet pożaru. Z kolei zbyt mocne dociśnięcie może zniszczyć końcówki oczkowe lub pęknięcie gwintu. W praktyce warto stosować klucz o odpowiednim rozmiarze (najczęściej 8, 10 lub 13 mm w zależności od silnika). Moim zdaniem to jeden z tych przypadków, gdzie precyzja manualna i świadomość techniczna mają ogromne znaczenie – silnik z luźnym połączeniem fazy to gotowy przepis na awarię. Dodatkowo, w profesjonalnym serwisie używa się kluczy dynamometrycznych, by zachować właściwy moment dokręcania zgodny z normami producenta.
Na zdjęciu widać typową puszkę zaciskową silnika elektrycznego, w której zastosowano śruby z sześciokątnymi łbami, dlatego użycie wkrętaka płaskiego, torx czy klucza imbusowego nie byłoby właściwe. Wkrętak płaski i torx są przeznaczone do śrub z odpowiednimi gniazdami – tu natomiast nie ma miejsca, w które można by wprowadzić końcówkę wkrętaka. Klucz imbusowy także nie pasuje, bo jego przekrój sześciokątny służy do śrub z gniazdem wewnętrznym, a nie do zewnętrznego sześciokąta. W przypadku takich połączeń stosuje się klucz płaski (lub oczkowy), który pozwala dokładnie dociągnąć nakrętki i zapewnić dobry kontakt elektryczny. Częstym błędem początkujących elektryków jest próba dokręcania śrub szczypcami lub kombinerkami – takie narzędzia niszczą krawędzie nakrętki i utrudniają późniejszy demontaż. W praktyce przemysłowej dba się o to, by moment dokręcania był zgodny z zaleceniami producenta silnika, ponieważ zbyt mała siła powoduje iskrzenie, a zbyt duża – odkształcenie końcówek oczkowych. Dobrze wykonane połączenie to gwarancja bezpiecznej i długiej pracy silnika, dlatego w tym przypadku tylko klucz płaski spełnia swoje zadanie w pełni poprawnie.