Kwalifikacja: TLO.01 - Wykonywanie obsługi technicznej wyposażenia awionicznego i elektrycznego statków powietrznych
Zawód: Technik awionik
Jakie urządzenie pokładowe zawiera zarówno nadajnik, jak i odbiornik?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
DME, czyli Distance Measuring Equipment, to naprawdę fajny system nawigacyjny. Ma w sobie nadajnik i odbiornik. Nadajnik jest na ziemi i wysyła sygnały radiowe, które odbiera odbiornik w samolocie. Dzięki DME piloci mogą dokładnie wiedzieć, jak daleko są od punktu na ziemi, co jest super istotne, zwłaszcza przy lądowaniu czy w trakcie lotu. Na przykład, jak podchodzą do lotniska, to DME pokazuje, jak daleko do punktu nawigacyjnego, co pomaga lepiej kierować wysokością i prędkością. Standardy DME ustala ICAO i FAA, co sprawia, że ten system działa bez problemu w różnych częściach świata. W praktyce, DME często używa się razem z innymi systemami, jak VOR, żeby nawigacja była jeszcze dokładniejsza.
Wybór ADF, VOR lub ILS nie jest najlepszy, bo każde z tych urządzeń działa na innych zasadach i ma różne funkcje w nawigacji lotniczej. ADF, czyli Automatic Direction Finder, to urządzenie, które korzysta z sygnałów z radiostacji, by ustalić kierunek do źródła fal. Mimo że ma odbiornik, to nie ma nadajnika. VOR, czyli VHF Omnidirectional Range, też jest innym systemem, co daje pilotom info o kierunku z radiowego sygnału, ale też nie ma osobnego nadajnika i odbiornika w sensie, o którym mowa w pytaniu. ILS, czyli Instrument Landing System, pomaga przy lądowaniu, składa się z lokalizatora i ścieżki schodzenia. Chociaż ILS używa sygnałów radiowych do prowadzenia samolotów, trudno go uznać za urządzenie z osobnym nadajnikiem i odbiornikiem jak DME. Często ludzie mylą te urządzenia i nie rozumieją ich ról w nawigacji, co prowadzi do nieporozumień w praktyce.