Zawleczki to elementy zabezpieczające, które są powszechnie stosowane w połączeniach śrubowych, aby zapobiec ich luzowaniu się lub odkręcaniu. Ich głównym zadaniem jest mechaniczne blokowanie nakrętek lub innych elementów połączeniowych, co jest szczególnie ważne w aplikacjach, gdzie występują drgania lub zmienne obciążenia. Przykładem zastosowania zawleczek mogą być układy zawieszenia w pojazdach, gdzie bezpieczeństwo i stabilność są kluczowe. W przemyśle lotniczym oraz motoryzacyjnym standardy takie jak NASM 8805 określają wymagania dotyczące stosowania zawleczek w połączeniach mechanicznych. Dobrą praktyką jest również stosowanie różnych typów zawleczek w zależności od specyfiki połączenia, na przykład zawleczek sprężynowych, które zapewniają dodatkowe zabezpieczenie w warunkach wstrząsowych. Używanie zawleczek w połączeniach śrubowych przyczynia się do zwiększenia trwałości i niezawodności konstrukcji.
Nakrętki, podkładki sprężyste i lakiery to elementy, które mogą wspierać proces mocowania, ale nie są odpowiednie do zabezpieczania połączeń śrubowych w sposób kształtowy jak zawleczki. Nakrętki pełnią funkcję dokręcającą, jednak nie zapobiegają skutecznie luzowaniu się połączeń w obliczu drgań. Często błędnie zakłada się, że sama nakrętka wystarczy do zapewnienia stabilności, co może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji w konstrukcjach narażonych na dynamiczne obciążenia. Podkładki sprężyste są często używane do rozkładania obciążenia i minimalizowania ryzyka uszkodzenia powierzchni, ale ich zastosowanie nie eliminuje ryzyka luzowania się nakrętek. Lakiery, choć mogą być używane do zabezpieczania połączeń, nie są w stanie zastąpić mechanicznych rozwiązań, takich jak zawleczki. Ich główną rolą jest ochrona przed korozją, a nie zapobieganie luzowaniu. W praktyce inżynierskiej konieczne jest zrozumienie, jakie mechanizmy zabezpieczeń są najbardziej odpowiednie dla danego zastosowania i jakie standardy branżowe regulują ich użycie. Rekomendacje dotyczące zastosowania zawleczek w połączeniach śrubowych wynikają z doświadczenia i analiz inżynieryjnych, które wskazują na ich skuteczność w zabezpieczaniu konstrukcji.