Odpowiedź ATC (Air Traffic Control) jest prawidłowa, ponieważ system GPWS (Ground Proximity Warning System) został zaprojektowany w celu ostrzegania pilotów o zbliżeniu do ziemi, a jego działanie nie opiera się na interakcji z systemem kontroli ruchu lotniczego. GPWS wykorzystuje dane z różnych systemów pokładowych, takich jak INS (Inertial Navigation System) i ADC (Air Data Computer), aby monitorować wysokość oraz prędkość opadania samolotu i ostrzegać pilotów przy ryzyku zderzenia z ziemią. Zastosowanie GPWS w praktyce przyczyniło się do znacznego zmniejszenia liczby wypadków związanych z uderzeniami w ziemię, co zostało potwierdzone przez analizy bezpieczeństwa lotów. Ważnym aspektem GPWS jest jego niezależność od ATC, co oznacza, że system ten działa autonomicznie, bazując na danych sensorów samolotu, a nie na informacjach przekazywanych przez kontrolę ruchu lotniczego. Współczesne standardy bezpieczeństwa lotniczego, takie jak te ustanowione przez ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego), podkreślają znaczenie autonomicznych systemów takich jak GPWS dla zwiększenia bezpieczeństwa operacji lotniczych.
Wybór INS, ADC lub RA jako współpracujących z systemem GPWS jest błędny, ponieważ sugeruje, że GPWS wymaga integracji z systemem kontroli ruchu lotniczego. INS, czyli system inercyjny, jest wykorzystywany do określania położenia i prędkości samolotu, jednak nie jest bezpośrednio odpowiedzialny za ostrzeganie przed zbliżeniem do ziemi. Z kolei ADC, czyli komputer danych atmosferycznych, zbiera dane o ciśnieniu, prędkości i wysokości, co jest istotne dla ogólnej nawigacji, ale również nie pełni roli w kontekście GPWS. RA (Radio Altimeter) to system, który dostarcza informacji o wysokości nad ziemią i może być używany w kontekście inne systemy, takie jak GPWS, ale nie działa w sposób współzależny z systemem ATC. Typowym błędem myślowym jest założenie, że wszystkie systemy pokładowe muszą ze sobą współpracować w celu zapewnienia bezpieczeństwa. W rzeczywistości, GPWS operuje jako autonomiczne narzędzie, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi w zakresie projektowania systemów bezpieczeństwa. Ważne jest zrozumienie, że każdy z systemów ma swoje specyficzne funkcje i zastosowania, a ich niezależność może przyczyniać się do ogólnego zwiększenia bezpieczeństwa lotów.