Modulacja AM, oznaczająca amplitudową modulację, jest szeroko stosowana w lotniczej komunikacji głosowej z uwagi na swoje właściwości, które zapewniają dobrą jakość dźwięku na dużych odległościach. Modulacja ta polega na zmianie amplitudy fali nośnej w odpowiedzi na sygnał audio, co pozwala na efektywne przesyłanie informacji głosowych. AM jest standardem w komunikacji lotniczej, ponieważ umożliwia odbiór sygnału, nawet w trudnych warunkach, takich jak hałas tła, co jest szczególnie istotne w kontekście operacji lotniczych, gdzie klarowność komunikacji ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa. Przykładem zastosowania AM jest komunikacja między pilotami a kontrolerami ruchu lotniczego, gdzie wyraźne przekazywanie informacji, takich jak instrukcje lądowania czy zmiany trasy, jest niezbędne. Dodatkowo, standardy ICAO (Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego) rekomendują stosowanie AM w określonych pasmach częstotliwości, co podkreśla jego znaczenie i powszechność w branży lotniczej.
W kontekście lotniczej komunikacji głosowej zastosowanie modulacji CW (ciągłej fali) jest nieodpowiednie, ponieważ ta technika jest przede wszystkim używana do komunikacji radiowej w postaci telegrafii, a nie do przekazywania dźwięku. CW moduluje sygnał przez włączenie i wyłączenie fali nośnej, co czyni ją mało efektywną w kontekście komunikacji głosowej, gdzie wymagana jest ciągłość i klarowność przekazu. Z kolei modulacja SSB (Single Sideband) jest bardziej skomplikowana i choć oferuje lepszą efektywność spektralną, nie jest standardowo używana w komunikacji lotniczej, gdzie prostota i niezawodność AM zyskują przewagę. Błędem jest zatem myślenie, że SSB mogłaby być bardziej stosowna w lotnictwie, gdyż wymaga dodatkowych zasobów sprzętowych, a także jest bardziej skomplikowana w odbiorze dla mniej doświadczonych użytkowników. Modulacja FM (modulacja częstotliwości) również nie jest preferowana w lotniczej łączności głosowej z powodu jej podatności na zakłócenia w warunkach dużego hałasu oraz ograniczonego zasięgu w porównaniu do AM. W praktyce, wykorzystanie FM w lotnictwie jest zarezerwowane dla specyficznych zastosowań, takich jak komunikacja w bliskim zasięgu, natomiast AM pozostaje dominującą technologią w głosowej komunikacji na długich dystansach, co wskazuje na potrzebę zrozumienia i rozróżnienia różnych typów modulacji w kontekście ich zastosowania.