Odpowiedź wskazująca, że do środków dydaktycznych nie zalicza się pokazów, jest poprawna, ponieważ pokazy nie są samodzielnymi narzędziami edukacyjnymi, lecz formą prezentacji, która wspiera inne materiały dydaktyczne. Środki dydaktyczne obejmują materiały i narzędzia, które umożliwiają przekazywanie wiedzy, angażowanie uczniów oraz ocenę ich postępów. Filmy, tablice i fantomy są przykładami środków dydaktycznych, gdyż są wykorzystywane w konkretnych kontekstach edukacyjnych – filmy mogą ilustrować skomplikowane zagadnienia, tablice służą do przedstawiania informacji w formie wizualnej, a fantomy znajdują zastosowanie w nauce praktycznych umiejętności, na przykład w medycynie. W kontekście dobrych praktyk dydaktycznych, ważne jest, aby wykorzystywać różnorodne środki, co wspiera różne style uczenia się i poprawia efektywność nauczania. Pokazy mogą być wykorzystywane jako element metodyczny, ale nie są uważane za samodzielny środek dydaktyczny.
Wybór filmów, tablic czy fantomów jako środków dydaktycznych jest zrozumiały, jednak nie należy mylić ich z pokazami. Pokazy są często traktowane jako forma demonstracji, która ilustruje konkretne zagadnienia, a nie jako niezależne narzędzie do nauczania. Filmy, na przykład, są doskonałym przykładem materiałów wizualnych, które mogą skutecznie wspierać proces edukacyjny, przedstawiając skomplikowane koncepcje w przystępny sposób. Tablice, zarówno tradycyjne, jak i interaktywne, umożliwiają nauczycielom przedstawianie informacji w formie wizualnej, co jest zgodne z teorią wielozmysłowego uczenia się, która wskazuje na korzyści płynące z angażowania różnych zmysłów w procesie przyswajania wiedzy. Fantomy natomiast, używane w szkoleniach praktycznych, szczególnie w medycynie, pozwalają uczniom na naukę umiejętności w kontrolowanym środowisku, co jest zgodne z zasadami edukacji opartej na praktyce. W zrozumieniu tego zagadnienia ważne jest, aby nie mylić ról, jakie odgrywają różne środki dydaktyczne. W przypadku pokazów, mogą one być pomocne, ale w praktyce ich skuteczność często zależy od zastosowania innych środków dydaktycznych, które je wspierają. Dlatego kluczowe jest, by nauczyciele potrafili dobierać odpowiednie narzędzia edukacyjne w zależności od celów dydaktycznych, co wpisuje się w standardy metodyczne efektywnego nauczania.