Dorośli uczą się najlepiej, gdy mają możliwość samodzielnego rozwiązywania problemów, ponieważ takie podejście angażuje ich aktywnie w proces uczenia się. Teoria staje się praktyczna, co zwiększa zapamiętywanie oraz zrozumienie materiału. Przykładem może być wykorzystanie studiów przypadków w szkoleniach zawodowych, gdzie uczestnicy muszą analizować realne sytuacje i proponować rozwiązania. Dzięki temu rozwijają umiejętności krytycznego myślenia oraz podejmowania decyzji, co jest niezbędne w środowisku pracy. Istotne jest również, że zgodnie z zasadą aktywnego uczenia się, dorośli są bardziej zmotywowani, gdy mają kontrolę nad swoim procesem edukacyjnym. W praktyce, metody takie jak symulacje, warsztaty czy projekty grupowe sprzyjają lepszemu przyswajaniu wiedzy, ponieważ uczestnicy mogą zastosować teoretyczne koncepcje w praktycznych kontekstach, co prowadzi do głębszego zrozumienia i umiejętności, które mogą być wykorzystane w rzeczywistych sytuacjach zawodowych.
Nieprawidłowe koncepcje dotyczące nauki dorosłych często opierają się na przekonaniach, które nie uwzględniają aktywnej roli uczestnika w procesie edukacyjnym. Słuchanie wykładu, choć może być użytecznym źródłem informacji, jest jedną z mniej efektywnych metod nauki dla dorosłych, ponieważ nie angażuje ich w praktyczne zastosowanie wiedzy. Dorośli uczą się najlepiej, gdy mogą bezpośrednio interagować z materiałem, a jedynie pasywne przyswajanie treści nie sprzyja głębokiemu zrozumieniu. Połączenie teorii z praktyką jest kluczowe w nauczaniu dorosłych, ponieważ umożliwia im odniesienie nowo nabytej wiedzy do ich doświadczeń życiowych i zawodowych. W myśleniu o uczeniu się dorosłych, unikanie aktywnego uczestnictwa, jak np. brak zaangażowania w pokazy czy praktyczne ćwiczenia, prowadzi do powierzchownych rezultatów. Kluczowe jest rozumienie, że dorośli nie tylko pragną zdobywać nowe umiejętności, ale także oczekują, że ich nauka będzie miała bezpośrednie zastosowanie w ich codziennym życiu. W praktyce, metody oparte na rozwiązywaniu problemów, dyskusjach grupowych oraz projektach badawczych są nie tylko bardziej efektywne, ale także bardziej satysfakcjonujące dla dorosłych uczestników, co przekłada się na lepsze wyniki uczenia się.