Formę szkolenia umożliwiającą uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, na podstawie materiałów przekazanych przez organizatora szkolenia, przy jednoczesnym zapewnieniu konsultacji z osobami spełniającymi wymagania dla wykładowców nazywa się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Samokształcenie kierowane to forma szkolenia, która łączy samodzielną naukę z dostępem do materiałów edukacyjnych oraz wsparciem ekspertów. W kontekście bezpieczeństwa i higieny pracy, jest to szczególnie istotne, ponieważ pozwala uczestnikom na bieżąco aktualizować wiedzę w obliczu zmieniających się przepisów oraz nowych zagrożeń w miejscu pracy. Uczestnicy mają możliwość samodzielnego przyswajania wiedzy z dostarczonych materiałów, a także konsultacji z osobami, które posiadają odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia wykładów. Przykładem takiej formy szkolenia może być kurs online, w którym pracownicy zapoznają się z zasadami BHP poprzez e-learning, a następnie mają możliwość zadawania pytań ekspertom. Takie podejście nie tylko wspiera indywidualny rozwój, ale także przyczynia się do poprawy ogólnego poziomu bezpieczeństwa w organizacji, zgodnie z zaleceniami norm ISO 45001, które podkreślają znaczenie ciągłego doskonalenia w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa pracy.
Wybór instruktażu, dyskusji kierowanej lub warsztatów jako odpowiedzi na pytanie jest wynikiem nieprawidłowego zrozumienia charakterystyki różnych metod kształcenia. Instruktaż to forma szkoleń, która koncentruje się na przekazywaniu wiedzy w sposób bezpośredni i nie zawsze dopuszcza dla uczestników możliwość samodzielnego uczenia się czy konsultacji z wykładowcami. Oznacza to, że uczestnicy są bardziej pasywni, co ogranicza ich zdolność do aktywnego przyswajania wiedzy. Dyskusja kierowana angażuje grupę w wymianę myśli na określony temat, ale nie jest skoncentrowana na samodzielnym kształceniu i konsultacjach z ekspertami, co czyni ją niewłaściwą odpowiedzią w kontekście pytania. Warsztaty z kolei są interaktywną formą szkolenia, ale często opierają się na praktycznych ćwiczeniach, a nie na samodzielnym przyswajaniu wiedzy z materiałów. Kluczowym błędem w myśleniu jest mylenie tych form szkolenia z samokształceniem kierowanym, które łączy elementy nauki indywidualnej oraz wsparcia ekspertów, co pozwala na bardziej efektywne dostosowanie wiedzy do potrzeb uczestników i ich bieżących wyzwań w zakresie BHP. Właściwe zrozumienie różnic pomiędzy tymi metodami jest niezbędne dla efektywnego wdrażania programów szkoleniowych w organizacjach, które pragną zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie swoich pracowników.