Odpowiedź 'Pokazy, demonstracje, ćwiczenia ratownicze' jest poprawna, ponieważ te formy popularyzacji zagadnień BHP angażują uczestników w aktywne uczenie się i symulację realnych sytuacji, co znacząco wpływa na kształtowanie postaw ludzkich. W kontekście szkoleń BHP, interaktywne podejście pozwala na zrozumienie procedur oraz technik ratunkowych w sposób praktyczny, co jest kluczowe w przypadkach zagrożeń. Przykładowo, ćwiczenia ratownicze w warunkach zbliżonych do rzeczywistych, takie jak symulacje wypadków, nauczyć uczestników szybkiego podejmowania decyzji i działania pod presją. Zgodnie z normą PN-EN ISO 45001, organizacje powinny zapewnić szkolenia, które rozwijają umiejętności i postawy pracowników w zakresie bezpieczeństwa, a pokazy i ćwiczenia spełniają te wymagania, wspierając aktywne uczestnictwo oraz głębsze zrozumienie obowiązujących procedur.
Formy popularyzacji zagadnień BHP, takie jak pogadanki i odczyty, mogą wydawać się odpowiednie, ale w rzeczywistości mają znaczące ograniczenia w kontekście kształtowania postaw ludzkich. Te metody opierają się głównie na przekazywaniu informacji w sposób jednostronny, co często prowadzi do pasywnego przyswajania wiedzy przez uczestników. Chociaż mogą one dostarczyć cennych informacji, nie angażują one w sposób praktyczny użytkowników, co jest kluczowe w nauce zasad bezpieczeństwa. Napisy i znaki bezpieczeństwa oraz hasła i plakaty, choć istotne jako elementy wizualnego przypomnienia o zasadach BHP, nie kształtują aktywnych postaw, a jedynie informują o zagrożeniach. Z perspektywy psychologii uczenia się, takie podejścia mogą sprzyjać jedynie powierzchownemu zrozumieniu tematu, bez głębszej analizy i przyswojenia praktycznych umiejętności. Rekomendacje najlepszych praktyk w dziedzinie BHP wskazują na potrzebę integracji różnych metod szkoleniowych, w tym praktycznych ćwiczeń, aby uczestnicy mogli doświadczyć rzeczywistych sytuacji i uczyć się poprzez działanie. Dlatego oparcie edukacji BHP jedynie na wykładach i materiałach wizualnych może prowadzić do braku przygotowania w sytuacjach kryzysowych.