Środkiem dydaktycznym podczas szkolenia okresowego bhp jest
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prezentacja multimedialna jest jednym z kluczowych środków dydaktycznych stosowanych podczas szkolenia okresowego bhp, ponieważ łączy w sobie elementy wizualne i dźwiękowe, co znacząco zwiększa przyswajalność informacji przez uczestników. Dzięki możliwości użycia grafiki, filmów oraz animacji, tego rodzaju prezentacje mogą skutecznie ilustrować zagadnienia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, takie jak procedury ewakuacyjne, ryzyka zawodowe, czy zasady obsługi sprzętu ochronnego. W praktyce, dobrze zaprojektowana prezentacja multimedialna może nie tylko przyciągnąć uwagę uczestników, ale także ułatwić im zrozumienie kluczowych treści poprzez zastosowanie przykładów z życia, co może być szczególnie przydatne w kontekście przeszłych wypadków w pracy, które mogą posłużyć jako lekcje dla innych. Dodatkowo, zgodnie z normą ISO 45001, która dotyczy systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, zaleca się stosowanie różnorodnych metod nauczania, w tym materiałów multimedialnych, aby przyciągnąć uwagę wszystkich uczestników i dostosować się do różnych stylów uczenia się. Różnorodność form przekazu informacji jest kluczowa dla skuteczności szkoleń, a prezentacje multimedialne idealnie wpisują się w tę koncepcję.
Wybór odpowiedzi, który nie wskazuje na prezentację multimedialną jako środka dydaktycznego, pokazuje pewne nieporozumienie dotyczące roli, jaką różnorodne materiały edukacyjne odgrywają w szkoleniach z zakresu bhp. Plan nauczania, choć istotny, jest jedynie dokumentem organizacyjnym, który nie wpływa na sposób przekazywania treści. Nie zawiera on samego materiału dydaktycznego, a jedynie ramy programu, co sprawia, że nie spełnia wymagań dotyczących aktywnej nauki. Lista uczestników również nie może być uznawana za środek dydaktyczny, gdyż jej rola ogranicza się do identyfikacji osób biorących udział w szkoleniu, a nie do przekazywania wiedzy. Z kolei cel szkolenia, mimo że stanowi kluczowy element planowania, jest abstrakcyjnym pojęciem, które nie jest bezpośrednio związane z metodami nauczania. Oznacza to, że koncentrowanie się na tych aspektach nie dostarcza uczestnikom praktycznych narzędzi ani wiedzy niezbędnej do zrozumienia zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. W kontekście skutecznego szkolenia, istotne jest, aby dostarczać treści w formie, która angażuje uczestników i umożliwia im aktywne przyswajanie wiedzy. Dlatego wykorzystanie prezentacji multimedialnych jako środków dydaktycznych jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie edukacji dorosłych, które kładą duży nacisk na interaktywność i wizualizację informacji.