Szkolenie okresowe BHP w formie kursu jest najskuteczniejszym sposobem na przekazanie wiedzy dotyczącej zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Kursy te są zaplanowane i strukturalnie dostosowane do specyficznych potrzeb danego środowiska pracy, co pozwala na efektywne przyswajanie materiału przez uczestników. Przykładem może być kurs, który obejmuje nie tylko teoretyczne aspekty BHP, ale także praktyczne ćwiczenia, takie jak symulacje wypadków czy ćwiczenia z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Takie podejście sprzyja lepszemu zrozumieniu tematu i podnosi poziom bezpieczeństwa w miejscu pracy, co jest zgodne z wymaganiami Kodeksu Pracy oraz normami ISO 45001, które mówią o systemach zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Regularne aktualizowanie wiedzy pracowników poprzez kursy BHP jest kluczowym elementem budowania kultury bezpieczeństwa w firmie.
Wybór formy szkolenia BHP ma kluczowe znaczenie dla efektywności przekazywanej wiedzy, a odpowiedzi takie jak konferencja, prelekcja czy warsztaty mogą wprowadzać w błąd, jeśli chodzi o ich możliwości w kontekście szkoleń okresowych. Konferencje i prelekcje, choć mogą dostarczać inspirujących informacji na temat ogólnych zasad bezpieczeństwa, nie są dostosowane do indywidualnych potrzeb pracowników i nie zapewniają praktycznego doświadczenia. Zazwyczaj są to wydarzenia jednostronne, gdzie prelegent przekazuje wiedzę, a uczestnicy mają ograniczoną możliwość interakcji czy zadawania pytań. Warsztaty, z drugiej strony, mogą wydawać się praktycznym rozwiązaniem, jednak nie zawsze są w stanie objąć całości materiału wymaganego w szkoleniu okresowym BHP, które powinno mieć zorganizowaną, zdefiniowaną strukturę. Szkolenie okresowe powinno bowiem nie tylko przekazywać wiedzę, ale także umożliwiać uczestnikom zdobycie praktycznych umiejętności, co jest kluczowe dla ich bezpieczeństwa w miejscu pracy. Dlatego, aby unikać typowych błędów myślowych związanych z wyborem formy szkolenia, warto zawsze kierować się specyfiką oraz wymaganiami aktualnych przepisów dotyczących BHP, które zalecają bardziej interaktywne i zorganizowane podejście, jakie oferują kursy.