Odpowiedź 300 lx jest prawidłowa, ponieważ zgodnie z normą PN-EN 12464-1, minimalne natężenie oświetlenia w pomieszczeniach edukacyjnych powinno wynosić co najmniej 300 luksów. Odpowiedni poziom oświetlenia jest kluczowy dla efektywności nauki oraz komfortu uczniów. Zbyt niskie natężenie oświetlenia może prowadzić do zmęczenia wzroku, obniżenia koncentracji i wydajności uczniów. Przykładowo, w klasach, gdzie wykonywane są prace pisemne, zbyt małe natężenie może wpływać negatywnie na jakość pracy. Dobrze zaplanowane oświetlenie, które spełnia wymagania, powinno uwzględniać również różnorodność zadań wykonywanych w salach lekcyjnych oraz zapewniać odpowiednie oświetlenie ogólne i zadaniowe. Właściwe natężenie oświetlenia nie tylko wspomaga naukę, ale także wpływa na samopoczucie uczniów i nauczycieli, co ma kluczowe znaczenie dla atmosfery w szkole oraz wyników edukacyjnych.
Wybór natężenia oświetlenia poniżej 300 lx, jak 150 lx, 200 lx czy 500 lx, wskazuje na zrozumienie istotnych norm związanych z oświetleniem w pomieszczeniach edukacyjnych, jednak nie przyjmuje się ich w odpowiedni sposób. Natężenie 500 lx, choć może być korzystne w niektórych kontekstach, jest zbyt wysokie dla typowej sali lekcyjnej, co może prowadzić do olśnień i dyskomfortu. Normy oświetleniowe, takie jak PN-EN 12464-1, podkreślają, że dla sal lekcyjnych minimum wynosi 300 lx, co zapewnia wystarczające oświetlenie do pracy bez nadmiernego obciążania oczu. Przykładowo, zbyt niskie natężenie oświetlenia, jak 150 lx, może ograniczać zdolności percepcyjne uczniów, prowadząc do szybszego zmęczenia i trudności w skupieniu się na zadaniach. Ponadto, niewłaściwe oświetlenie może wpływać na ergonomię miejsca pracy, co jest szczególnie istotne w kontekście długotrwałej ekspozycji na niewłaściwe warunki oświetleniowe. Warto zwrócić uwagę na to, że każde pomieszczenie ma swoje specyficzne wymagania w zakresie oświetlenia, a dostosowanie natężenia do rodzaju wykonywanych działań jest kluczowe dla optymalizacji warunków nauki.