Metoda przypadków, znana również jako metoda analizy przypadku, jest jedną z najbardziej efektywnych technik szkoleniowych stosowanych w kontekście bezpieczeństwa i higieny pracy (bhp). Jej istotą jest prezentacja uczestnikom konkretnego zdarzenia lub sytuacji problemowej, która wymaga analizy i wyciągania wniosków. Ta metoda stymuluje aktywne zaangażowanie szkolonych, pozwalając im na stosowanie teoretycznej wiedzy w praktycznych scenariuszach. Przykładem zastosowania może być omówienie wypadku w miejscu pracy, gdzie uczestnicy analizują, co poszło nie tak, jakie normy prawne zostały naruszone oraz jak można tego uniknąć w przyszłości. Praca z rzeczywistymi przypadkami umożliwia lepsze zrozumienie zagadnień bhp, a także wspiera rozwój umiejętności krytycznego myślenia, które są niezwykle ważne w każdym zawodzie. Praktyki te są zgodne z rekomendacjami wielu instytucji zajmujących się szkoleniami, które podkreślają znaczenie uczenia się przez doświadczenie i rozwiązywanie problemów w kontekście rzeczywistych sytuacji.
Inne podejścia, które mogłyby być rozważane w tej sytuacji, nie spełniają wymogu aktywnego angażowania uczestników w analizę rzeczywistych problemów. Instruktaż jest formą prezentacji, w której przekazywana jest wiedza, ale nie zachęca do aktywnego myślenia ani rozwiązywania problemów na podstawie rzeczywistych scenariuszy. Uczestnicy mogą jedynie pasywnie odbierać informacje, co ogranicza ich zdolność do twórczego myślenia i analizy. Wykład informacyjny z kolei ma na celu dostarczenie wiedzy w formie jednego kierunku komunikacji, co również nie angażuje słuchaczy w praktyczne zastosowanie zdobytej informacji. Metoda podająca, zorientowana na przekazywanie informacji od wykładowcy do uczestników, pomija aspekt interakcji i analizy, co jest kluczowe w kontekście bezpieczeństwa pracy. Uczestnicy mogą być skłonni do mylenia tych metod z metodą przypadków, jednak różnice są fundamentalne. Kluczowym błędem myślowym jest założenie, że wykład lub instruktaż mogą w pełni zastąpić praktyczne doświadczenie, które wynika z analizy przypadków. Bez aktywnego uczestnictwa i możliwości zastosowania wiedzy w praktyce, efektywność uczenia się w obszarze bhp jest znacznie ograniczona.