Na rysunku faktycznie pokazano zganiarkę, czyli w terminologii ogólnobudowlanej samojezdną zgarniarkę (ang. scraper). To specjalistyczna maszyna do robót ziemnych, która jednocześnie odspaja, zgarnia, transportuje i rozściela urobek. Charakterystyczny jest ten „środkowy” człon z misą (skrzynią ładunkową) z nożem skrawającym na dole oraz klapą przednią i tylną. W odróżnieniu od spycharki, która tylko przesuwa grunt po powierzchni, zganiarka ładuje grunt do misy, przewozi go nawet na kilkaset metrów i potem precyzyjnie rozkłada w miejscu wbudowania. W hydrotechnice takie maszyny stosuje się np. przy formowaniu nasypów pod wały przeciwpowodziowe, kształtowaniu czasz zbiorników, profilowaniu szerokich odkrywek przy regulacji rzek. Moim zdaniem warto zapamiętać, że zganiarka pracuje optymalnie na gruntach stosunkowo łatwo urabialnych: piaski, żwiry, grunty spoiste o małej wilgotności. Dobre praktyki mówią, żeby unikać pracy zganiarką w bardzo rozmokniętym gruncie, bo spada wydajność i pojawia się problem ze ślizganiem i napełnianiem misy. W normach i wytycznych dotyczących organizacji robót ziemnych podkreśla się też konieczność prawidłowego doboru długości cyklu transportowego – przy zbyt krótkich odległościach lepsza bywa spycharka, przy zbyt dużych – samochody z koparką. Zganiarka jest takim „pośrednim” sprzętem: trochę koparka, trochę środek transportu, trochę równiarka do wstępnego profilowania. W praktyce brygadziści lubią ją tam, gdzie trzeba szybko przerzucić duże ilości gruntu i od razu z grubsza ukształtować teren.
Na ilustracji pokazano maszynę, którą łatwo pomylić z innymi typami sprzętu ziemnego, szczególnie jeśli ktoś kojarzy głównie klasyczne koparki czy spycharki. Koparka ma przede wszystkim wysięgnik z ramieniem i łyżkę pracującą głównie punktowo lub liniowo, służy do wybierania gruntu z jednego miejsca i załadunku na środek transportu. Tutaj tego układu nie widać – zamiast wysięgnika jest charakterystyczna misa ładunkowa umieszczona między osiami, z nożem skrawającym przy dolnej krawędzi. To jest kluczowy znak rozpoznawczy zganiarki, a nie koparki. Spycharka natomiast to maszyna z dużą lemieszem z przodu, sztywno lub półsztywno połączonym z podwoziem gąsienicowym albo kołowym. Jej zadaniem jest pchanie i przesuwanie gruntu po powierzchni, zwykle na stosunkowo małe odległości, bez typowego „ładowania” do misy. Na rysunku nie ma typowego pługa spycharkowego z przodu podwozia, tylko środkowy zespół zgarniarki zawieszony między dwoma członami maszyny. Równiarka z kolei służy głównie do profilowania i wyrównywania powierzchni, ma długi, obrotowy lemiesz pod ramą, który można ustawiać pod różnymi kątami. Stosuje się ją do dokładnego kształtowania spadków podłużnych i poprzecznych, np. przy drogach czy koronach wałów, ale nie do masowego odspajania i transportu gruntu. Typowy błąd polega na tym, że każdą dużą żółtą maszynę ludzie nazywają „koparką” albo „spycharką”, bez patrzenia na szczegóły konstrukcyjne. W robotach ziemnych, zwłaszcza przy regulacji cieków i budowie urządzeń wodnych, rozróżnienie tych maszyn jest bardzo ważne, bo od tego zależy poprawny dobór technologii, wydajności i kosztów. Zganiarka łączy w sobie funkcję odspajania, załadunku, transportu i wstępnego rozścielania urobku, czego ani klasyczna spycharka, ani równiarka, ani typowa koparka nie są w stanie zrobić w jednym cyklu roboczym na porównywalną odległość.