Odpowiedź 1215 1 jest poprawna, ponieważ dokładnie odzwierciedla ilość piasku potrzebną do uzyskania 3 m3 mieszanki betonowej klasy C16/20 o konsystencji plastycznej. W standardach budowlanych, stosunek składników mieszanki betonowej powinien być starannie dobrany, aby zapewnić odpowiednią wytrzymałość oraz trwałość końcowego produktu. Klasa C16/20 oznacza, że beton powinien mieć minimalną wytrzymałość na ściskanie wynoszącą 16 MPa po 28 dniach. W praktyce, dla uzyskania tej klasy, zaleca się stosunek cementu, piasku i kruszywa, który zwykle przyjmuje się na poziomie 1:2:4, gdzie 1 część to cement, 2 części to piasek, a 4 części to kruszywo. W przypadku mieszanki o objętości 3 m3, ilość piasku wynosi 1215 l, co odpowiada wspomnianemu stosunkowi. Przykładem może być projekt budowy fundamentów, gdzie dokładne obliczenia ilości składników są kluczowe dla zapewnienia stabilności i trwałości konstrukcji.
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z niepełnego zrozumienia zasad mieszania materiałów budowlanych. Odpowiedzi takie jak 438 1, 405 l oraz 1 260 1 mogą sugerować błędne podejście do obliczenia proporcji składników betonu. W przypadku odpowiedzi 438 1, ilość piasku jest znacznie zbyt niska, co może prowadzić do uzyskania mieszanki o niewystarczającej wytrzymałości. Zbyt mała ilość piasku skutkuje niewłaściwym wypełnieniem przestrzeni między cząstkami kruszywa, co obniża jakość betonu. Z kolei odpowiedź 405 l sugeruje również niewłaściwy stosunek składników, który nie jest zgodny z praktyką inżynieryjną. Odpowiedź 1 260 1 jest z kolei bliska poprawnej, ale znacznie przekracza rzeczywiste zapotrzebowanie na piasek w tej konkretnej mieszance. Kluczowym błędem w tych podejściach jest niewłaściwe zastosowanie teorii proporcji oraz brak znajomości wymagań dotyczących wytrzymałości betonu według norm. Dobre praktyki w branży budowlanej zalecają staranne planowanie i obliczenia, które powinny być oparte na rzeczywistych danych oraz doświadczeniu w budownictwie, co pozwoli uniknąć kosztownych błędów w późniejszych etapach budowy.