Wydajność 8-godzinnej zmiany roboczej posadzkarza, która została obliczona jako 7,69 m²/zmianę, jest wynikiem podzielenia całkowitej powierzchni, jaką posadzkarz powinien ułożyć, przez czas potrzebny na jej wykonanie. Zgodnie z przyjętą normą, posadzkarz układa 100 m² posadzki w czasie 104 r-g (roboczogodzin). Obliczenia przedstawiają się następująco: 100 m² / 104 r-g = 0,9615 m²/r-g. Następnie, przeliczając na 8-godzinną zmianę roboczą (gdzie 1 zmiana to 8 godzin), otrzymujemy: 0,9615 m²/r-g * 8 r-g = 7,692 m²/zmianę. Wynik ten można zaokrąglić do 7,69 m²/zmianę. W praktyce, zrozumienie wydajności pracy jest kluczowe dla planowania projektów budowlanych oraz optymalizacji kosztów. Wiedza o wydajności pracownika pozwala na bardziej efektywne zarządzanie czasem i zasobami, co ma zasadnicze znaczenie w branży budowlanej, gdzie terminy i budżety są ściśle określone.
Wydajność posadzkarza w ciągu 8-godzinnej zmiany roboczej opisana w pozostałych odpowiedziach nie jest prawidłowa, ponieważ bazuje na błędnych założeniach dotyczących norm czasu pracy oraz wydajności. Na przykład, obliczenie 1,04 m²/zmianę sugeruje, że posadzkarz byłby w stanie ułożyć jedynie niewielką część powierzchni w ciągu całego dnia, co jest niezgodne z rzeczywistością pracy w budownictwie. Podobnie, 13,00 m²/zmianę i 12,50 m²/zmianę również są zakładane na podstawie błędnych obliczeń, które nie uwzględniają rzeczywistych czasów pracy i norm wydajności. Warto zauważyć, że w branży budowlanej normy wydajności są ustalane na podstawie wielu czynników, takich jak doświadczenie pracownika, rodzaj użytych materiałów, skomplikowanie projektu oraz warunki atmosferyczne. Przyjmowanie nieodpowiednich wartości wydajności może prowadzić do poważnych błędów w planowaniu oraz oszacowaniu kosztów, co w rezultacie wpływa na opóźnienia w realizacji projektów i dodatkowe wydatki. Aby uniknąć takich pomyłek, ważne jest, aby osoby zajmujące się planowaniem prac budowlanych miały dostęp do sprawdzonych danych oraz norm branżowych, a także potrafiły je właściwie interpretować w kontekście konkretnych zadań.