Filtrowanie pytań

Wybierz zawód, aby zobaczyć dostępne kwalifikacje

Organizacja i kontrola robót …

Czym jest naprawa interwencyjna?

A. zakłada kompleksowe przywrócenie funkcji użytkowych obiektu.
B. obejmuje wykonanie przeglądu technicznego obiektu.
C. wiąże się z wymianą wszystkich wyeksploatowanych elementów budynku.
D. polega na usunięciu nagłych uszkodzeń.
Organizacja i kontrola robót …

Informacje o przeprowadzonych remontach w trakcie korzystania z budynku powinny być zapisane w

A. książce obmiarów
B. projekcie obiektu budowlanego
C. dzienniku budowy
D. książce obiektu budowlanego
Organizacja i kontrola robót …

W dokumentacji obiektu budowlanego są zapisywane

A. dane o bieżącej liczbie mieszkańców
B. rezultaty kontroli stanu technicznego
C. dane o stanie prawnym nieruchomości
D. rezultaty audytu energetycznego
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ, ile wynosi dopuszczalne odchylenie od kierunku pionowego krawędzi muru przeznaczonego do tynkowania.

Warunki techniczne wykonania i odbioru robót murarskich
Rodzaj pomiaruMaksymalne dopuszczalne odchyłki
Mury licowane (spoinowane)Mury pozostałe
Zwichrowanie i skrzywienie powierzchni3 mm/m i nie więcej niż 10 szt. na całej powierzchni6 mm/m i nie więcej niż 20 szt. na całej powierzchni
Odchylenie krawędzi od linii prostej2 mm/m i nie więcej niż 1 szt. na długości 2 m4 mm/m i nie więcej niż 2 szt. na długości 2 m
Odchylenie powierzchni i krawędzi muru od pionu3 mm/m i nie więcej niż 6 mm na wysokości kondygnacji oraz 20 mm na całej wysokości budynku6 mm/m i nie więcej niż 10 mm na wysokości kondygnacji oraz 30 mm na całej wysokości budynku

A. 3 mm/m i nie więcej niż 20 mm na całej wysokości budynku.
B. 6 mm/m i nie więcej niż 10 mm na wysokości kondygnacji.
C. 2 mm/m i nie więcej niż 10 mm na wysokości kondygnacji.
D. 10 mm/m i nie więcej niż 30 mm na całej wysokości budynku.
Organizacja i kontrola robót …

Jakie zadania kontrolne można realizować w trakcie corocznej inspekcji stanu technicznego grawitacyjnych przewodów spalinowych i wentylacyjnych?

A. mistrza kominiarskiego
B. zarządcę obiektu budowlanego
C. mistrza murarskiego
D. właściciela obiektu budowlanego
Organizacja i kontrola robót …

Jakie kroki powinien podjąć właściciel budynku, gdy planowany remont dotyczy wycięcia otworu drzwiowego w ścianie nośnej?

A. Przygotowanie szkicu inwentaryzacyjnego w celu zgłoszenia robót
B. Opracowanie dokumentacji projektowej w celu zgłoszenia robót
C. Opracowanie dokumentacji projektowej w celu uzyskania pozwolenia na budowę
D. Sporządzenie opisu robót remontowych w książce obiektu budowlanego
Organizacja i kontrola robót …

Dokumentacja dotycząca przekazania terenu budowy odnosi się do protokołu wprowadzenia na plac budowy?

A. inwestorowi przez kierownika budowy
B. kierownikowi budowy przez inwestora
C. inwestorowi przez inspektora nadzoru inwestorskiego
D. kierownikowi budowy przez projektanta
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie przedstawionego fragmentu specyfikacji technicznej, określ dopuszczalne maksymalne odchylenie od pionu wbudowanej ościeżnicy o wysokości 2025 mm.

Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót budowlanych (fragment)
[...]
5.4. Montaż stolarki drzwiowej wewnętrznej.
1.Przygotowane warsztatowo i zabezpieczone przed zabrudzeniem ościeżnice należy umieścić w otworach, ustawić do pionu, poziomu i w płaszczyźnie oraz zamocować mechanicznie do ościeży.
2.Szczeliny pomiędzy ościeżami i ościeżnicami należy wypełnić pianką poliuretanową lub kitem trwale plastycznym.
3.Ościeżnicę drzwiową należy mocować za pomocą kotew lub haków osadzonych w ościeżu.
4.Po osadzeniu skrzydeł należy je wyregulować i uzbroić w okucia.
5.Dopuszczalne odchylenie wbudowanych ościeżnic od pionu nie powinno być większe niż 2 mm na 1 metr wysokości ościeżnicy i nie większe niż 3 mm na całej wysokości ościeżnicy.
6.Różnice długości przekątnych wbudowanych ościeżnic nie powinny być większe niż:
– 2 mm przy długości przekątnej do 1 m,
– 3 mm przy długości przekątnej 1-2 m,
– 4 mm przy długości przekątnej powyżej 2 m.
7.Zamocowane drzwi po zmontowaniu należy dokładnie zamknąć i sprawdzić luzy.
8.Dopuszczalne wymiary luzów w stykach elementów stolarskich:
– 1 mm między skrzydłami,
– 1 mm między skrzydłami a ościeżnicą.
[...]

A. 1 mm
B. 3 mm
C. 2 mm
D. 4 mm
Organizacja i kontrola robót …

Sprawdzanie odchylenia powierzchni muru od płaszczyzny polega na

A. zmierzeniu grubości 5 spoin w dowolnym miejscu muru z dokładnością do 1 mm, uśrednieniu wyniku pomiaru oraz porównaniu z wartością nominalną
B. przyłożeniu do powierzchni muru kątownika murarskiego i zmierzeniu odchylenia od kąta prostego z dokładnością do 1°
C. zmierzeniu długości oraz wysokości muru z dokładnością do 10 mm i zestawieniu wymiarów z dokumentacją projektową
D. przyłożeniu 2-metrowej łaty kontrolnej w dowolnym punkcie powierzchni muru oraz pomiarze z dokładnością do 1 mm prześwitu między łatą a powierzchnią muru
Organizacja i kontrola robót …

Wyniki regularnej kontroli stanu technicznego użytkowanego budynku muszą być za każdym razem odnotowane w

A. dokumentacji technicznej budynku
B. dzienniku budowy
C. książce obiektu budowlanego
D. księdze wieczystej
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie danych zawartych w tabeli określ dopuszczalne odchylenie powierzchni i krawędzi muru licowanego od kierunku pionowego.

Warunki techniczne wykonywania i odbioru robót murarskich
Rodzaj pomiaruMaksymalne dopuszczalne odchyłki
Mury licowane (spoinowane)Mury pozostałe
Zwichrowanie i skrzywienie powierzchni3 mm/m i nie więcej niż 10 szt. na całej powierzchni6 mm/m i nie więcej niż 20 szt. na całej powierzchni
Odchylenie krawędzi od linii prostej2 mm/m i nie więcej niż 1 szt. na długości 2 m4 mm/m i nie więcej niż 2 szt. na długości 2 m
Odchylenie powierzchni i krawędzi muru od pionu3 mm/m i nie więcej niż 6 mm na wysokości kondygnacji oraz 20 mm na całej wysokości budynku6 mm/m i nie więcej niż 10 mm na wysokości kondygnacji oraz 30 mm na całej wysokości budynku

A. 2 mm/m i nie więcej niż 20 mm na wysokości kondygnacji.
B. 3 mm/m i nie więcej niż 6 mm na wysokości kondygnacji.
C. 10 mm/m i nie więcej niż 30 mm na całej wysokości budynku.
D. 6 mm/m i nie więcej niż 10 mm na całej wysokości budynku.
Organizacja i kontrola robót …

Książka obiektu budowlanego służy do dokumentowania informacji dotyczących

A. wizyt inspektorów nadzoru budowlanego oraz kontrolerów
B. przeprowadzanych inwentaryzacji obiektu budowlanego
C. liczby oraz danych osobowych mieszkańców budynku
D. wyników badań i kontroli stanu technicznego obiektu
Organizacja i kontrola robót …

Książka obiektu budowlanego powinna zostać założona

A. w momencie ukończenia budowy
B. w dniu oddania obiektu budowlanego do użytkowania
C. przed wykonaniem geodezyjnego wytyczenia obiektu
D. po zawarciu umowy z wykonawcą
Organizacja i kontrola robót …

Remont modernizacyjny przeprowadza się w celu

A. usunięcia drobnych uszkodzeń powstałych w trakcie użytkowania obiektu
B. przywrócenia pierwotnego stanu budowy
C. podniesienia standardu obiektu budowlanego
D. ochrony elementów budynku przed zniszczeniem
Organizacja i kontrola robót …

Korzystając z danych zawartych w tabeli wskaż stan techniczny elementów wykończeniowych obiektu, jeżeli w trakcie kontroli stwierdzono ich zużycie w 50%.

Stan techniczny elementu obiektuZużycie elementów obiektu
Elementy konstrukcyjneElementy wykończenioweInstalacje sanitarneInstalacje elektryczne i teletechniczne
A. zadowalający0-25%0-30%0-10%0-10%
B. średni26-40%31-45%11-20%11-15%
C. zły41-50%46-60%21-30%16-20%
D. awaryjny>50%>60%>30%>20%

A. A.
B. D.
C. B.
D. C.
Organizacja i kontrola robót …

Ilość materiałów uzyskanych w wyniku rozbiórki, które mają być użyte ponownie, ustala się na podstawie

A. projektu budowlanego
B. pomiarów z natury dokonanych po zakończeniu rozbiórki
C. inwentaryzacji wykonanej przed przystąpieniem do rozbiórki
D. planu robót rozbiórkowych
Organizacja i kontrola robót …

Książka obiektu budowlanego powinna zawierać między innymi

A. rysunki detali konstrukcyjnych
B. wyliczenia planowanych robót remontowych
C. protokoły przeglądów okresowych
D. harmonogramy zrealizowanych robót
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót wykończeniowych określ, który sposób układania tapety z włókna szklanego jest zgodny z technologią.

Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót wykończeniowych (wyciąg)
1. Ułożenie tapety z włókna szklanego
1.1.Przygotowanie podłoża
Podłoże musi być gładkie, suche, czyste i wolne od kurzu, a także chłonne i wytrzymałe. Szorstkie podłoża wygładzić masą szpachlową.
1.2.Przycinanie tapety
Pasy tapety przycina się nożycami stalowymi lub ostrym nożem, dodając do żądanej długości zwyczajowy zapas około 10 cm.
1.3.Nakładanie kleju
Tapety z włókna szklanego należy przykleić nierozcieńczonym klejem Metylan extra. Klej nanieść na podłoże przy pomocy wałka, a w przypadku trudnych tkanin przy użyciu szpachli, równomiernie i nie za grubo (klej nie może przedostawać się na zewnątrz przez tkaninę, pasmami. Następnie należy położyć na posmarowane podłoże tkaninę i docisnąć. Klej należy stosować zgodnie z zaleceniami producenta tapety.

A. Klej nanieść przy użyciu szpachli na suche i czyste podłoże, następnie przycięte z zapasem bryty tapety również posmarować klejem i docisnąć do podłoża.
B. Klej nanieść wałkiem na czyste i lekko wilgotne podłoże, następnie przycięte z zapasem bryty tapety również posmarować klejem i docisnąć do podłoża.
C. Klej nanieść wałkiem na suche i czyste podłoże, następnie przycięte z zapasem bryty tapety docisnąć do podłoża.
D. Klej nanieść przy użyciu szpachli na przycięte z zapasem bryty tapety, następnie docisnąć bryty do czystego i suchego podłoża.
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie tabeli określ stopień zużycia wybudowanej 20 lat temu murowanej kotłowni.

Przykładowa trwałość budynków w latach
Lp.Przeznaczenie budynkuMurowany, żelbetowy lub stalowyDrewniany
1dom letniskowy60 lat40 lat
2budynek mieszkalny150 lat100 lat
3szopa, wiata, letnia kuchnia, piwnica, suszarnia, kotłownia50 lat40 lat
4chlewnia, tuczarnia, kurnik, pieczekarnia60 lat40 lat

A. 40%
B. 50%
C. 20%
D. 13%
Organizacja i kontrola robót …

Tablica informacyjna sporządzona przez kierownika budowy powinna zawierać m.in. dane dotyczące

A. numeru pozwolenia na budowę
B. powierzchni zabudowy
C. kubatury obiektu budowlanego
D. wykazu środków transportowych
Organizacja i kontrola robót …

Jakie jest podstawowe zadanie kierownika robót budowlanych?

A. Opracowanie pełnej dokumentacji projektowej
B. Prowadzenie ewidencji czasu pracy
C. Przeprowadzanie odbiorów końcowych
D. Koordynacja i nadzór nad pracami budowlanymi
Organizacja i kontrola robót …

W ramach kontroli jakości powłok malarskich należy zweryfikować

A. wygląd, zgodność koloru z projektem oraz odporność na ścieranie
B. odchylenia krawędzi i powierzchni ściany od poziomu
C. odchylenia krawędzi i powierzchni ściany od pionu
D. konsystencję i jakość farby oraz datę ważności do użycia
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie zamieszczonego fragmentu warunków technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych określ, jaką średnicę powinien mieć sznur dylatacyjny, jeżeli szerokość szczelin dylatacyjnych wynosi 8 mm.

5.4.3.Wypełnienie szczelin dylatacyjnych
  • Po upływie 30 dni od wykonania posadzki należy powiększyć szczeliny dylatacyjne, krawędzie szczelin sfazować szlifierką kątową, odkurzyć, następnie zagruntować.
  • W szczeliny należy włożyć sznur dylatacyjny o średnicy większej o 25% od szerokości szczeliny.
  • Tak przygotowane szczeliny należy wypełniać masą dylatacyjną, do zlicowania z powierzchnią posadzki.
  • Roboty należy wykonywać w temperaturze 10-25°C.
  • Nawierzchnię można użytkować po 24 godzinach od zakończenia robót.

A. 6 mm
B. 10 mm
C. 12 mm
D. 8 mm
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie danych zamieszczonych w tabeli oszacuj stopień zużycia technicznego wybudowanej 20 lat temu, nigdy nie remontowanej, murowanej kotłowni.

Przewidywany okres trwałości budynków w latach
Lp.Przeznaczenie budynkuMurowany, żelbeto-wy lub stalowyDrewniany
1dom letniskowy6040
2budynek mieszkalny150100
3szopa, wiata, letnia kuchnia, piwnica, suszarnia, kotłownia5040
4chlewnia, tuczarnia, kurnik, pieczarkarnia6040

A. 30%
B. 40%
C. 50%
D. 20%
Organizacja i kontrola robót …

Prace remontowe wymagają uzyskania pozwolenia na budowę, jeżeli dotyczą

A. usunięcia ścianek działowych w obiekcie.
B. zmiany posadzki w toalecie.
C. zmiany parapetów wewnętrznych w obiekcie.
D. zrobienia otworu drzwiowego w ścianie nośnej.
Organizacja i kontrola robót …

Remont ściany murowanej z cegły, w której wzdłuż spoin występują pojedyncze pęknięcia o szerokości do 4 mm, niezagrażające stabilności konstrukcji, polega na

A. oczyszczeniu powierzchni, poszerzeniu pęknięć, wypełnieniu ich zaprawą cementową
B. rozbiórce spękanej ściany i ponownym jej wymurowaniu
C. zastosowaniu ściągów z prętów stalowych zamocowanych w narożach ścian i sprężonych nakrętką rzymską
D. torkretowaniu spękanej ściany mieszanką betonową
Organizacja i kontrola robót …

Reperacja murowanej ściany z cegły, w której wzdłuż spoin znajdują się pojedyncze rysy o szerokości do 4 mm oraz pęknięcia niezagrażające stabilności konstrukcji, będzie polegała na

A. oczyszczeniu powierzchni ściany, poszerzeniu pęknięć oraz ich wypełnieniu zaprawą cementową
B. torkretowaniu uszkodzonej ściany mieszanką betonową
C. wykuciu w ścianie bruzd prostopadle do kierunku rys, umieszczeniu stalowych prętów oraz zabetonowaniu
D. rozebraniu uszkodzonej ściany i jej ponownym wymurowaniu
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie przedstawionego wyciągu ze specyfikacji technicznej wskaż, ile otworów należy wyciąć, aby dokonać pomiaru grubości tynku o powierzchni 8 000 m2.

Specyfikacja techniczna ST-06 (wyciąg)

Roboty tynkarskie, tynki zwykłe

6.4.1.5 Badanie grubości tynku

Badania kontrolne polegają na wycięciu pięciu otworów o średnicy około 30 mm w ten sposób, aby podłoże było odsłonięte, a nie było naruszone. Odsłonięte podłoże należy oczyścić z ewentualnych pozostałości zaprawy. Pomiaru dokonuje się z dokładnością do 1 mm. Za przeciętną grubość tynku uznaje się średnią wartość pomiarów w pięciu otworach. W przypadku badania tynku o powierzchni większej niż 5000 m², należy na każde 1000 m² wyciąć jeden dodatkowy otwór.

A. 5
B. 6
C. 7
D. 8
Organizacja i kontrola robót …

Pęknięcia w płytach gipsowo-kartonowych działowej ścianki na stalowym ruszcie powstają na skutek braku

A. izolacji akustycznej pomiędzy płytami gipsowo-kartonowymi
B. odpowiedniej liczby wkrętów przymocowujących płyty do rusztu
C. odpowiedniej liczby kołków rozporowych mocujących ruszt do ścian
D. szczeliny pomiędzy płytami gipsowo-kartonowymi a stropem
Organizacja i kontrola robót …

Kontrola i odbiór prac budowlanych, które mają być zakryte lub są zanikające, należy do zadań

A. wykonawcy robót budowlanych
B. inspektora nadzoru inwestorskiego
C. projektanta
D. inwestora
Organizacja i kontrola robót …

Na podstawie przedstawionego wyciągu ze specyfikacji technicznej wskaż etap robót, na którym dokonuje się odbioru podłoża.

Specyfikacja techniczna wykonania i odbioru robót (wyciąg)
Roboty stanu surowego
3.9 Rozpoczęcie robót fundamentowych może nastąpić dopiero po odbiorze podłoża.
3.10 Odbioru podłoża dokonuje się bezpośrednio przed wykonaniem fundamentów, aby w czasie między odbiorem podłoża, a wykonaniem fundamentów nie mógł się zmienić stan gruntów np. wskutek zawilgocenia wodami opadowymi.
3.11 Odbiór podłoża przeprowadza się przed ułożeniem podsypki piaskowo-żwirowej, chudego betonu oraz innych warstw izolacyjnych i wyrównawczych. Odbiór podsypki piaskowo-żwirowej oraz innych warstw wyrównawczych przeprowadza się dodatkowo po ich ułożeniu.
3.12 Odbiór polega na sprawdzeniu zgodności warunków wodno-gruntowych w podłożu z danymi zawartymi w dokumentacji geologicznej i dokumentacji technicznej.

A. Po ułożeniu podsypki piaskowo-żwirowej i warstw wyrównawczych.
B. Bezpośrednio po wykonaniu fundamentów.
C. Przed ułożeniem podsypki piaskowo-żwirowej i warstw wyrównawczych.
D. Po ułożeniu warstw izolacyjnych i wyrównawczych.
Organizacja i kontrola robót …

Kontrolę okresową, polegającą na ocenie stanu technicznego oraz przydatności do użytkowania całego budynku, z naciskiem na elementy konstrukcyjne, estetykę oraz wygląd otoczenia, należy przeprowadzać co najmniej

A. raz na 5 lat
B. raz na 3 lata
C. jeden raz w roku
D. dwa razy w roku