Aby prawidłowo zagęścić ułożoną mieszankę mineralno-asfaltową o szerokości 13 m, należy uwzględnić szerokość wałowania pojedynczego walca drogowego, która wynosi 2130 mm, co odpowiada 2,13 m. Obliczając, ile walców należy użyć, dzielimy szerokość mieszanki przez szerokość wałowania: 13 m / 2,13 m = 6,09. Ponieważ nie możemy użyć ułamkowej liczby walców, zaokrąglamy w górę do najbliższej liczby całkowitej, co daje nam 7 walców. Taki dobór walców zapewnia równomierne i skuteczne zagęszczenie nawierzchni, co jest kluczowe dla jej trwałości i jakości. W praktyce, w zależności od warunków pogodowych, rodzaju mieszanki oraz zastosowanego sprzętu, liczba walców może się różnić, jednak 7 walców to minimum, które zapewnia pełne pokrycie i odpowiednią gęstość. W branży budowlanej standardem jest, aby po każdym przejeździe walca sprawdzić osiągniętą gęstość, co może wymagać dostosowań w liczbie użytych walców.
Wybór niewłaściwej liczby walców drogowych do zagęszczania mieszanki mineralno-asfaltowej często wynika z błędnego oszacowania szerokości pokrycia, co prowadzi do nieefektywnego zagęszczenia i potencjalnie osłabienia nawierzchni. Na przykład, wybierając 5 walców, można założyć, że ich suma szerokości wałowania (10,65 m) wystarczy do pokrycia 13 m szerokości mieszanki. Ta koncepcja jest jednak błędna, ponieważ nie uwzględnia faktu, że pomiędzy walcami mogą powstawać niezagęszczone pasy, które osłabiają materiał. Podobnie, wybór 4 walców (czyli 8,52 m) również nie zaspokaja wymagań, pozostawiając znaczy obszar niepokryty, co jest niezgodne z najlepszymi praktykami budowlanymi, które zalecają pełne pokrycie. Liczba 8 walców również nie jest optymalna mimo, że teoretycznie mogłaby zapewnić wystarczające pokrycie. W praktyce, użycie większej liczby walców niż potrzebna prowadzi do niepotrzebnych wydatków oraz może wpłynąć na harmonogram prac, dlatego kluczowe jest prawidłowe obliczenie liczby walców na podstawie faktycznej szerokości wałowania oraz szerokości mieszanki. Przestrzeganie tych zasad jest niezbędne dla zapewnienia jakości i trwałości wykonanej nawierzchni, co jest kluczowe w kontekście standardów budowlanych.