Głębokość rowu przydrożnego wynosi 0,50 m, co jest zgodne z przyjętymi standardami projektowania dróg. W przypadku rowów, ich głębokość jest kluczowym elementem wpływającym na skuteczność odprowadzania wody deszczowej oraz ochronę nawierzchni drogi przed erozją. W praktyce, właściwe projektowanie rowów powinno uwzględniać zarówno nachylenie skarp, jak i szerokość dolnej części rowu, co w przypadku nachylenia 1:1,5 pozwala na uzyskanie efektywnego odprowadzenia wód. Warto zauważyć, że zbyt płytkie rowy mogą prowadzić do ich przepełnienia w czasie intensywnych opadów, co z kolei skutkuje erozją i zniszczeniem infrastruktury drogowej. Dlatego poprawne obliczenie głębokości jest niezbędne, aby zminimalizować ryzyko awarii systemu odwadniającego. Zgodnie z normami, takie jak PN-EN 13252, projektanci powinni dążyć do optymalizacji kąta nachylenia skarp rowów w celu zapewnienia ich stabilności oraz efektywności.
Wybór głębszego rowu, takiego jak 1,50 m, 1,00 m lub 0,75 m, może wydawać się logiczny na pierwszy rzut oka, jednak nie uwzględnia on specyficznych warunków geotechnicznych oraz hydrologicznych, które wpływają na projektowanie rowów przydrożnych. Zbyt duża głębokość rowu może prowadzić do niepożądanych konsekwencji, takich jak destabilizacja skarp, co jest wynikiem nadmiernego obciążenia gruntu w okolicach krawędzi rowu. Ponadto, rowy głębsze niż 0,50 m mogą generować dodatkowe problemy związane z erozją, ponieważ większa ilość wody zgromadzonej w takim rowie zwiększa ryzyko przesiąkania czy odpływu, co może negatywnie wpływać na pobliską infrastrukturę drogową. Typowym błędem jest także pomijanie faktu, że rowy muszą spełniać funkcję nie tylko odprowadzającą wodę, ale także stabilizującą grunt wokół drogi. Wybór niewłaściwej głębokości może prowadzić do poważnych problemów w okresach intensywnych opadów deszczu, gdzie niewłaściwie zaprojektowany rów nie będzie w stanie pomieścić nadmiaru wody, co skutkować będzie lokalnymi podtopieniami. Dlatego konieczne jest zrozumienie, że głębokość rowu przydrożnego jest ściśle uzależniona od jego przeznaczenia i warunków środowiskowych, w których jest realizowany projekt.