Poprawna odpowiedź to 49 cm, co odpowiada łącznej grubości górnych warstw konstrukcji nawierzchni drogi ekspresowej. W praktyce, projektowanie nawierzchni drogowych uwzględnia wiele czynników, takich jak obciążenia ruchu, warunki atmosferyczne i rodzaj podłoża. Standardy budowlane, takie jak PN-EN 13108, wskazują, że grubość nawierzchni powinna być dostosowana do przewidywanych obciążeń i warunków eksploatacji. W przypadku dróg ekspresowych, gdzie ruch pojazdów jest intensywny, zastosowanie odpowiedniej grubości warstw jest kluczowe dla zapewnienia trwałości i bezpieczeństwa infrastruktury. Typowa konstrukcja nawierzchni drogi ekspresowej składa się z warstwy ścieralnej, warstwy wiążącej oraz warstwy podbudowy. Łączna grubość tych warstw, wynosząca 49 cm, może obejmować 5 cm warstwy ścieralnej, 15 cm warstwy wiążącej oraz 29 cm warstwy podbudowy. Taki dobór grubości zapewnia nie tylko odpowiednią nośność, ale również efektywne odprowadzenie wody opadowej, co jest niezwykle ważne dla zachowania bezpieczeństwa na drodze.
Wybór odpowiedzi innych niż 49 cm wskazuje na nieporozumienie związane z obliczaniem łącznej grubości warstw nawierzchni drogi ekspresowej. Odpowiedzi takie jak 29 cm czy 74 cm mogą wynikać z błędnych założeń dotyczących grubości poszczególnych warstw lub ich niewłaściwego zsumowania. Często występującym błędem jest nieuwzględnienie wszystkich warstw konstrukcji nawierzchni lub zbyt małe zgrubne oszacowanie ich grubości. Na przykład, gdy ktoś oblicza tylko grubość warstwy ścieralnej, może dojść do wniosku, że 29 cm to wystarczająca grubość, ignorując inne ważne warstwy, takie jak warstwa wiążąca i podbudowa, które odgrywają kluczową rolę w stabilności całej konstrukcji. Podobnie, odpowiedź 89 cm może sugerować, że osoba nieprawidłowo dodała grubości lub uwzględniła dodatkowe warstwy, które nie są typowe w standardowych projektach drogowych. Ważne jest, aby przy projektowaniu nawierzchni drogowych stosować się do ustalonych norm i standardów, które uwzględniają specyfikę obciążenia oraz warunki eksploatacyjne, aby zapewnić bezpieczeństwo i długotrwałość infrastruktury drogowej.