Odpowiedź, która wskazuje 49 cm, to właściwy wybór. Taka grubość to łączna miara górnych warstw drogi ekspresowej. W rzeczywistości, przy projektowaniu nawierzchni drogowych musimy brać pod uwagę różne czynniki, jak obciążenia, warunki pogodowe i rodzaj podłoża. Wszelkie normy budowlane, jak PN-EN 13108, mówią, że grubość nawierzchni musi być dostosowana do przewidywanych obciążeń i warunków, w jakich droga będzie użytkowana. Kiedy myślimy o drogach ekspresowych, gdzie ruch jest spory, odpowiednia grubość warstw jest kluczowa, żeby wszystko było trwałe i bezpieczne. Na ogół konstrukcja nawierzchni składa się z warstwy ścieralnej, wiążącej i podbudowy. I ta suma 49 cm może wyglądać na przykład tak: 5 cm warstwy ścieralnej, 15 cm warstwy wiążącej i 29 cm podbudowy. Dzięki takiemu doborowi grubości mamy nie tylko odpowiednią nośność, ale też skuteczne odprowadzanie wody, co jest super ważne dla bezpieczeństwa na drodze.
Jeśli wybrałeś coś innego niż 49 cm, to wydaje mi się, że mogłeś się zgubić w obliczeniach dotyczących grubości warstw drogowych. Odpowiedzi takie jak 29 cm czy 74 cm mogą być efektem niewłaściwego zsumowania grubości różnych warstw albo błędnych założeń. Często ludzie zapominają uwzględnić wszystkie warstwy nawierzchni lub po prostu nie doceniają ich grubości. Na przykład, jeśli ktoś policzy tylko warstwę ścieralną, to może pomyśleć, że 29 cm to wystarczająca grubość, a zapomina o innych ważnych warstwach, jak wiążąca czy podbudowa, które są kluczowe dla stabilności całej nawierzchni. Z kolei odpowiedź 89 cm może sugerować, że ktoś źle dodał warstwy albo wziął pod uwagę dodatkowe, które nie są typowe w standardowych projektach drogowych. Warto pamiętać, że przy projektowaniu nawierzchni drogi musimy się opierać na ustalonych normach i standardach, żeby wszystko działało jak należy i droga była bezpieczna na długie lata.