Odpowiedź +10°C jest prawidłowa, ponieważ jest to minimalna temperatura powietrza, przy której można bezpiecznie układać warstwę ścieralną z betonu asfaltowego o grubości do 3 cm. W praktyce, temperatura ta jest kluczowa dla zapewnienia odpowiedniej przyczepności materiału oraz jego właściwego wiązania. Przy temperaturach poniżej +10°C, ryzyko problemów z twardnieniem betonu asfaltowego wzrasta, co może prowadzić do niepożądanych deformacji, pęknięć oraz osłabienia strukturalnego nałożonej warstwy. Zgodnie z normami branżowymi, czyli wytycznymi zawartymi w dokumentach takich jak PN-EN 13108-1, zaleca się, aby prace związane z układaniem nawierzchni prowadzić w sprzyjających warunkach atmosferycznych, co dotyczy nie tylko temperatury, ale także wilgotności powietrza oraz opadów. Dlatego też, przy realizacji projektów budowlanych, zawsze należy uwzględniać prognozy pogodowe oraz wykorzystywać materiały dostosowane do konkretnego zakresu temperatur. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest planowanie robót drogowych w okresie wiosennym, gdy temperatury zaczynają wzrastać, co sprzyja uzyskaniu trwałych nawierzchni asfaltowych.
Odpowiedzi 0°C i +3°C są nieprawidłowe, ponieważ warunki te nie zapewniają optymalnych parametrów dla procesu układania betonu asfaltowego. Przy temperaturze 0°C materiał może nie osiągnąć wymaganego poziomu adhezji, co prowadzi do osłabienia struktury i zwiększa ryzyko wystąpienia pęknięć. W takich warunkach, zwłaszcza gdy występuje wilgoć, istnieje także niebezpieczeństwo zamarznięcia warstwy asfaltowej, co skutkuje poważnymi uszkodzeniami nawierzchni. Układanie warstwy asfaltowej w niskich temperaturach może być również obarczone problemami z transportem i aplikacją materiału, który w takich warunkach staje się bardziej lepki i trudniejszy do rozprowadzenia. Warto również zauważyć, że odpowiedź –5°C jest skrajnie niewłaściwa i w ogóle nie powinna być brana pod uwagę, ponieważ w takich warunkach zarówno asfalt, jak i podłoże są narażone na znaczne uszkodzenia, co uniemożliwia jakiekolwiek efektywne układanie nawierzchni. Praktyka w branży budowlanej oraz wytyczne producentów materiałów asfaltowych zawsze wskazują na potrzebę przestrzegania minimalnych temperatur, aby zapewnić odpowiednią jakość i trwałość wykonanej pracy. Zastosowanie tych zasad przyczynia się do zmniejszenia kosztów napraw i zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników dróg.