Najbardziej prawdopodobną przyczyną przegrzewania się oleju w układzie hydraulicznym jest zanieczyszczenie filtrów. Tak wynika nie tylko z mojego doświadczenia w warsztacie, ale też z branżowych standardów utrzymania ruchu. Zatkany filtr powoduje zwiększenie oporów przepływu oleju, przez co pompa musi pracować pod większym obciążeniem, co z kolei skutkuje wzrostem temperatury cieczy roboczej. W praktyce często się słyszy, że operatorzy ignorują regularne przeglądy filtrów, bo „maszyna jeszcze działa”, a potem nagle pojawiają się alarmy o przegrzaniu. Jeśli olej staje się zbyt gorący, traci swoje właściwości smarne i może dochodzić do zatarć elementów układu. W dobrych praktykach technicznych zaleca się kontrolę i wymianę filtrów zgodnie z harmonogramem producenta – to naprawdę się opłaca, bo pozwala uniknąć kosztownych napraw. Warto też pamiętać, że regularne czyszczenie i kontrolowanie filtrów to podstawa nie tylko w hydraulice, ale praktycznie w każdej instalacji opartej na przepływie cieczy. Takie zaniedbania mogą w dłuższej perspektywie prowadzić do poważnych awarii. No i jeszcze – czasem bywa tak, że zanieczyszczenia są niewidoczne gołym okiem, dlatego warto korzystać z czujników różnicy ciśnień lub robić testy na obecność zanieczyszczeń, jeśli są dostępne.
Temat przegrzewania się oleju w hydraulice często bywa mylący, bo wiele osób automatycznie łączy to z problemami silnika lub układu paliwowego. W rzeczywistości układ hydrauliczny i napędowy to dwa różne światy – uszkodzenie pompy paliwa czy brak paliwa w zbiorniku nie mają bezpośredniego wpływu na temperaturę oleju hydraulicznego. Często w praktyce spotykam się z przekonaniem, że jak maszyna nie ma paliwa albo coś szwankuje w układzie napędowym, to całość zaczyna się grzać. Tak nie jest. Przegrzanie silnika może oddziaływać na temperaturę w całym urządzeniu, ale układ hydrauliczny zazwyczaj posiada własne chłodzenie i obieg oleju – przegrzanie silnika zwykle objawia się innymi problemami niż wzrost temperatury w hydraulice. W praktyce, jeśli układ hydrauliczny się grzeje, pierwszą rzeczą, którą sprawdzają dobrzy mechanicy, są filtry. Zanieczyszczone filtry powodują wzrost ciśnienia i oporów, co skutkuje nagrzewaniem oleju. Typowym błędem myślowym jest zakładanie, że każda awaria w maszynie wynika z podzespołów napędowych, a nie z elementów hydrauliki. W rzeczywistości, dbanie o czystość filtrów i regularna kontrola stanu oleju mają kluczowy wpływ na żywotność całego układu. Pomijanie takich elementów prowadzi do błędnych diagnoz i może naprawdę zaszkodzić maszynie. Inną kwestią są procedury serwisowe – zgodnie ze standardami branżowymi zawsze zaczyna się od najprostszych i najbardziej prawdopodobnych przyczyn, czyli właśnie filtrów, zanim zacznie się szukać bardziej skomplikowanych usterek. Dlatego w przypadku przegrzewania się oleju, skupienie się na filtrach to podstawowa i najbardziej skuteczna praktyka diagnostyczna.