Poprawna odpowiedź to 29,60 roboczogodzin, co można obliczyć na podstawie ilości i grubości warstwy ścieralnej, a także powierzchni do pokrycia. Obliczenia zaczynamy od wyznaczenia objętości mieszanki mineralno-asfaltowej potrzebnej do wykonania warstwy o grubości 4 cm na nawierzchni o długości 200 m i szerokości 5 m. Obliczamy objętość: 200 m * 5 m * 0,04 m = 40 m³. Następnie, mając na uwadze, że do wykonania takiej warstwy potrzeba około 0,74 roboczogodziny na każdy metr sześcienny mieszanki, możemy obliczyć całkowitą liczbę roboczogodzin: 40 m³ * 0,74 r-g/m³ = 29,60 r-g. Taki sposób kalkulacji jest uznawany za standardowy w branży budowlanej, a jego znajomość jest kluczowa w pracy bitumiarzy. W przypadku wykonania warstwy bitumicznej, ważne jest, aby znać odpowiednie normy oraz procedury, które zapewniają prawidłowe wykonanie prac i jakość nawierzchni. Zrozumienie procesu obliczeń roboczogodzin pozwala na efektywne planowanie oraz zarządzanie czasem w projektach budowlanych.
Wiele osób może pomylić się w obliczeniach związanych z ilością roboczogodzin potrzebnych do wykonania warstwy ścieralnej, co prowadzi do nieprawidłowych oszacowań. W przypadku podanych błędnych odpowiedzi najczęściej występują typowe pomyłki, takie jak niewłaściwe obliczenia objętości materiału lub nieprawidłowe przeliczenia czasochłonności pracy. Na przykład, przy obliczaniu objętości mieszanki mineralno-asfaltowej, istotne jest, aby dokładnie uwzględnić grubość warstwy. Zastosowanie standardowych wartości jednostkowych, takich jak 0,74 roboczogodzin na metr sześcienny, jest kluczowe dla uzyskania właściwej liczby roboczogodzin. Nieprawidłowe zrozumienie, jakie czynniki wpływają na czas pracy, może skutkować znacznymi różnicami w prognozach. Typowe błędy to także nieuzasadnione założenia dotyczące szybkości pracy bitumiarzy lub błędne interpretacje norm dotyczących wykonania nawierzchni. Aby skuteczniej planować i realizować projekty budowlane, warto dobrze poznać zasady obliczania roboczogodzin oraz standardy przemysłowe, co pozwoli na unikanie nadmiernych kosztów oraz opóźnień w realizacji budowy.