Poprawna odpowiedź to 900 m2, co można obliczyć, stosując podstawową formułę do obliczania powierzchni prostokąta, czyli długość razy szerokość. W przypadku warstwy mrozoochronnej, długość drogi wynosi 150 m, a jej szerokość wynosi 6 m. Zatem obliczenie wygląda następująco: 150 m * 6 m = 900 m2. Warstwa mrozoochronna jest kluczowa w budownictwie drogowym, ponieważ chroni nawierzchnię przed szkodliwym działaniem niskich temperatur, co może prowadzić do pękania i uszkodzeń. W praktyce, odpowiednia grubość tej warstwy oraz jej właściwe zaprojektowanie zgodnie z normami branżowymi, takimi jak PN-EN 13108, są niezbędne do zapewnienia trwałości i bezpieczeństwa dróg. Utrzymanie optymalnych warunków podłoża jest również istotne dla komfortu użytkowników dróg oraz długoterminowych kosztów utrzymania infrastruktury.
Wiele osób może mieć trudności z analizą powierzchni mrozoochronnej, co prowadzi do nieprawidłowych odpowiedzi. Na przykład, można pomylić jednostki miary lub błędnie obliczyć wymiary drogi, co skutkuje znacznie mniejszymi wartościami. Odpowiedzi takie jak 120 m2 i 180 m2 mogą wynikać z błędnego przyjęcia długości lub szerokości drogi. Często spotyka się także mylne założenie, że grubość warstwy ma bezpośredni wpływ na powierzchnię, co jest niezgodne z definicją powierzchni. Grubość warstwy mrozoochronnej wpływa na jej skuteczność w ochronie, ale nie wpływa na obliczanie powierzchni. Użytkownicy mogą również nie uwzględniać faktu, że wszystkie wymiary muszą być w tej samej jednostce, co jest fundamentalne w matematyce. Przy takich błędnych założeniach łatwo dojść do niewłaściwych wyników, które nie mają zastosowania w praktyce budowlanej i mogą prowadzić do złych decyzji przy projektowaniu dróg. Kluczowe jest zrozumienie, że powierzchnia jest funkcją jedynie wymiarów w poziomie, a grubość odnosi się do objętości, co stanowi powszechny błąd przy obliczeniach związanych z inżynierią drogową.