Wysokość nasypu można obliczyć na podstawie różnicy szerokości podstawy dolnej i górnej oraz zastosowanego nachylenia skarp. W tym przypadku, szerokość podstawy dolnej wynosi 14 m, a podstawy górnej 8 m. Różnica ta wynosi 14 m - 8 m = 6 m. Przy założeniu, że skarpy mają nachylenie 1:1, oznacza to, że na każdy metr wysokości nasypu przypada 1 metr w poziomie. Zatem, aby uzyskać równą szerokość nasypu na górze i na dole, wysokość nasypu musi wynosić 3 m. W praktyce, takie obliczenia są niezwykle istotne w budownictwie drogowym i kolejowym, gdzie odpowiednie nasypy i skarpy mają kluczowe znaczenie dla stabilności konstrukcji i bezpieczeństwa. Przestrzeganie norm budowlanych oraz dobrych praktyk inżynieryjnych jest niezbędne, aby zapewnić optymalne właściwości użytkowe i trwałość obiektów budowlanych.
Wielu inżynierów może błędnie ocenić wysokość nasypu, opierając się na niewłaściwych założeniach dotyczących nachylenia skarp. Pochylenie 1:1 oznacza, że na każdy metr wysokości przypada 1 metr w poziomie, co w przypadku rozważanego nasypu implikuje, że różnica w szerokości podstawy dolnej i górnej bezpośrednio przekłada się na wysokość nasypu. Obliczenia wskazujące na wysokości 2 m, 4 m lub 6 m mogą wynikać z pomyłek w interpretacji tej zasady. Na przykład, wybierając 2 m jako wysokość, można założyć, że różnica szerokości wynosząca 6 m powinna być podzielona przez 3, co jest błędem, ponieważ nasyp o wysokości 2 m nie zachowa proporcji skarpy 1:1. Z kolei wybór 4 m lub 6 m prowadzi do zbyt dużych wymiarów w kontekście istniejącej różnicy szerokości, co również przeczy zasadzie zachowania odpowiednich proporcji. W praktyce, ważne jest zrozumienie, że błędne oszacowanie wysokości nasypu może prowadzić do niestabilności struktur, co jest szczególnie krytyczne w inżynierii lądowej, gdzie bezpieczeństwo użytkowników oraz trwałość obiektów są kluczowe. Aby uniknąć takich błędów, inżynierowie powinni regularnie stosować analizy geometryczne oraz modelowanie, aby lepiej zrozumieć wpływ nachyleń i wymiarów na projektowane struktury.