Która ilość materiałów została wykorzystana do wykonania na drodze o długości 320 m i szerokości 7,5 m warstwy dolnej podbudowy o grubości 15 cm z kruszywa łamanego, jeżeli na 100 m2 zużyto 31,82 t tłucznia kamiennego niesortowanego i 1,50 m3 wody?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Aby obliczyć ilość materiałów potrzebnych do wykonania dolnej podbudowy drogi, należy najpierw obliczyć powierzchnię, która musi być pokryta. W tym przypadku długość drogi wynosi 320 m, a szerokość 7,5 m, co daje powierzchnię równą 320 m * 7,5 m = 2400 m². Następnie, biorąc pod uwagę, że na 100 m² wymagana jest ilość 31,82 t tłucznia kamiennego niesortowanego oraz 1,50 m³ wody, możemy obliczyć całkowitą ilość potrzebnych materiałów. Ilość tłucznia można obliczyć przez: (2400 m² / 100 m²) * 31,82 t = 763,680 t. Dlatego odpowiednia ilość tłucznia kamiennego niesortowanego wynosi 763,680 t, a ilość wody to: (2400 m² / 100 m²) * 1,50 m³ = 36,000 m³. Te obliczenia są zgodne z zaleceniami dotyczącymi prawidłowego wykonania podbudowy, które podkreślają znaczenie odpowiednich proporcji materiałów dla trwałości i stabilności konstrukcji drogowej.
Aby zrozumieć, dlaczego pozostałe odpowiedzi są błędne, warto przyjrzeć się obliczeniom i założeniom dotyczącym zużycia materiałów w budownictwie drogowym. Wiele osób może popełnić błąd przy interpretacji jednostek miary i proporcji. Na przykład, konieczne jest, aby pamiętać, że zużycie materiałów, takich jak tłuczeń kamienny czy woda, powinno być proporcjonalne do powierzchni i grubości warstwy podbudowy. Często błędy wynikają z niewłaściwego mnożenia lub dzielenia, co prowadzi do nieprawidłowych wartości. Zamiana jednostek, np. z ton na metry sześcienne, również może wprowadzać w błąd. W przypadku podbudowy drogi, kluczowe jest, aby stosować się do standardów branżowych, które zalecają konkretne ilości materiałów na jednostkę powierzchni, uwzględniając również rodzaj używanego kruszywa. Warto również pamiętać o zasadzie, że niewłaściwe proporcje mogą prowadzić do niedostatecznej nośności drogi, co w konsekwencji może zwiększać ryzyko jej uszkodzeń. Przykładowo, jeśli przyjmiemy mniejsze ilości materiałów, takie jak w odpowiedziach wskazujących na 114,552 t tłucznia lub 101,824 t, możemy nie uzyskać wymaganej stabilności nawierzchni, co jest powszechnie uznawane za błąd konstrukcyjny. Dlatego kluczowe jest, aby każdorazowo dokładnie obliczać ilości materiałów na podstawie wytycznych, aby zapewnić trwałość i bezpieczeństwo dróg.