Odpowiedź SMA 11 50/70 jest prawidłowa, ponieważ SMA (Stone Mastic Asphalt) to mieszanka asfaltowa, która została zaprojektowana specjalnie do zastosowań wymagających wysokiej odporności na ścieranie, co czyni ją idealną do warstw ścieralnych. Mieszanka SMA charakteryzuje się dużą zawartością kruszywa oraz mastyksu asfaltowego, co zapewnia doskonałą stabilność i trwałość nawierzchni. Kluczowym aspektem jest również jej wysoka odporność na deformacje i pęknięcia, co jest istotne w kontekście intensywnego ruchu drogowego. W praktyce, stosowanie SMA jest zgodne z wymaganiami norm europejskich, takich jak PN-EN 13108-5, które regulują klasyfikację i produkcję mieszanek asfaltowych. Przykładem zastosowania SMA są nawierzchnie na drogach o dużym natężeniu ruchu oraz na obszarach narażonych na intensywne warunki atmosferyczne. Wybór SMA 11 50/70 z odpowiednim współczynnikiem penetracji asfaltu (50/70) gwarantuje, że mieszanka zachowa swoje właściwości w zmiennych temperaturach, co jest kluczowe dla długowieczności nawierzchni.
Wybór pozostałych mieszanek, takich jak BBTM 8A 50/70, MA 11 35/50 oraz AC 16 S 70/100, jest nieodpowiedni dla wykonania warstwy ścieralnej z mastyksu grysowego z kilku istotnych powodów. Mieszanka BBTM 8A 50/70, mimo że może być stosowana w drogownictwie, nie jest dostosowana do zadań wymagających wysokiej odporności na ścieranie, co jest kluczowe w kontekście warstwy ścieralnej. BBTM jest mieszanką, która bardziej nadaje się do niższych warstw konstrukcyjnych, a nie do warstw wierzchnich. MA 11 35/50, mimo że jest mastykiem, ma zbyt niską klasę ścieralności, co czyni ją niewłaściwym wyborem dla warstwy, która stawiana jest w obliczu intensywnego ruchu drogowego. Z kolei AC 16 S 70/100 to typowa mieszanka asfaltowa, która również nie spełnia wymagań dotyczących warstw ścieralnych, ponieważ nie zawiera wystarczającej ilości kruszywa oraz mastyksu, co obniża jej odporność na uszkodzenia mechaniczne i ścieranie. Przy wyborze odpowiedniej mieszanki istotne jest zrozumienie specyfiki zastosowania oraz wymagań dotyczących wytrzymałości nawierzchni. Niewłaściwy dobór materiałów może prowadzić do przedwczesnego zużycia nawierzchni, co wiąże się z dodatkowymi kosztami utrzymania oraz koniecznością częstszego remontu. Dlatego kluczowe jest, aby stosować mieszanki, które są zgodne z normami i standardami branżowymi, zapewniając tym samym długotrwałą i bezpieczną eksploatację dróg.