Poprawna odpowiedź to 35/50, ponieważ oznacza to, że ten gatunek asfaltu ma penetrację wynoszącą od 30 do 40 · 0,1 mm w temperaturze 25°C. Takie właściwości czyni go idealnym do użycia w warstwie wiążącej mieszanki mineralno-asfaltowej, gdzie wymagana jest odpowiednia jakość związku asfaltowego pozwalająca na uzyskanie trwałej i odpornej na uszkodzenia nawierzchni. Gatunek 35/50 oferuje dobrą równowagę pomiędzy elastycznością a sztywnością, co jest kluczowe dla wytrzymałości nawierzchni pod wpływem różnorodnych obciążeń. Przy odpowiedniej aplikacji tego asflatu, nawierzchnia drogowa będzie charakteryzować się długą żywotnością oraz odpornością na deformacje, co jest zgodne z normami PN-EN 12591. W praktyce, asfalt ten jest szeroko stosowany w budownictwie drogowym, szczególnie na trasach o średnich oraz dużych obciążeniach komunikacyjnych, zapewniając wysoką jakość i trwałość nawierzchni. W przypadku, gdyby zastosowano asfalt o niższej penetracji, jak np. 20/30, mogłoby to prowadzić do pękania nawierzchni w wyniku nieodpowiedniej elastyczności. Właściwy dobór asfaltu jest zatem kluczowy dla sukcesu projektów drogowych.
Wybór niepoprawnej odpowiedzi może być wynikiem nieprawidłowego zrozumienia parametrów asfaltu. Odpowiedzi takie jak 50/70 i 20/30 charakteryzują się różnymi właściwościami penetracyjnymi, które nie odpowiadają wymaganiom dla warstwy wiążącej. Gatunek 50/70 ma penetrację wyższą niż 40 · 0,1 mm, co oznacza, że asfalt ten jest zbyt elastyczny i może nie zapewnić odpowiedniej sztywności wymaganej do stabilizacji warstwy asfaltowej w takich warunkach. Z kolei 20/30 nie osiąga wymaganego poziomu penetracji, co skutkuje nadmierną sztywnością, co z kolei prowadzi do ryzyka pękania powłoki pod wpływem obciążeń. Odpowiedź 70/100 również nie jest właściwa, ponieważ charakteryzuje się jeszcze większą penetracją, co sprawiłoby, że asfalt stałby się zbyt miękki i podatny na deformacje. Właściwy dobór asfaltu wymaga zrozumienia, że niewłaściwa penetracja może prowadzić do przedwczesnego zużycia nawierzchni, co jest ważnym aspektem w planowaniu i realizacji projektów drogowych. Zrozumienie tych podstawowych zasad pomoże unikać typowych błędów przy wyborze materiałów, co jest kluczowe dla zapewnienia trwałości i bezpieczeństwa infrastruktury drogowej.