Beton cementowy jest najczęściej wykorzystywanym materiałem do wykonania warstwy ścieralnej nawierzchni drogowych sztywnych ze względu na swoje doskonałe właściwości mechaniczne, trwałość oraz odporność na zmienne warunki atmosferyczne. Właściwości betonu cementowego, takie jak wytrzymałość na ściskanie oraz niska przepuszczalność, sprawiają, że idealnie nadaje się on do obciążonych nawierzchni, gdzie wymagane jest zachowanie wysokiej nośności. Przykładem zastosowania betonu cementowego w budowie dróg może być jego użycie w konstrukcji autostrad, gdzie przewiduje się intensywny ruch pojazdów ciężarowych. Dodatkowo, zgodnie z normami PN-EN 206-1, beton na nawierzchnie drogowe powinien spełniać określone wymagania dotyczące klasy wytrzymałości oraz technicznego wykonania, co podkreśla znaczenie odpowiedniego doboru materiałów w projektowaniu infrastruktury drogowej. W praktyce, zastosowanie betonu cementowego w warstwie ścieralnej przyczynia się do zwiększenia efektywności eksploatacji nawierzchni oraz redukcji kosztów konserwacji.
Wybór niewłaściwego materiału na warstwę ścieralną nawierzchni drogowej może prowadzić do poważnych problemów z wytrzymałością i trwałością całej konstrukcji. Chudy beton, który jest mieszanką o niskiej wytrzymałości, najczęściej stosowany jest jako podkład, a nie jako warstwa ścieralna. Jego właściwości mechaniczne są niewystarczające do wytrzymania obciążeń, które występują na nawierzchniach drogowych, co może prowadzić do pęknięć i zniszczeń. Porowaty beton, z kolei, charakteryzuje się dużą porowatością, co czyni go mniej odpornym na czynniki atmosferyczne oraz mechaniczne, co jest niezbędne w przypadku powierzchni narażonych na intensywny ruch. Asfaltowy beton, choć często stosowany w innych typach nawierzchni, nie jest odpowiedni do warstwy ścieralnej konstrukcji sztywnych nawierzchni ze względu na swoje właściwości elastomerowe, które mogą prowadzić do deformacji pod obciążeniem. Wybór odpowiedniego materiału jest kluczowy, a błędne podejście do tej kwestii często wynika z niewłaściwego zrozumienia specyfikacji technicznych i standardów budowlanych, co może prowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń oraz dodatkowych kosztów napraw.