Beton cementowy to zdecydowanie właściwy materiał na warstwę ścieralną w konstrukcji nawierzchni sztywnej. Ta warstwa musi być nie tylko bardzo wytrzymała na ściskanie, ale też odporna na ścieranie, warunki atmosferyczne, mróz, sól czy nawet obciążenia dynamiczne od ruchu ciężkich pojazdów. Beton cementowy – w praktyce najczęściej klasy minimum C30/37 – zapewnia odpowiednią jakość i trwałość, czego wymaga się w przepisach takich jak WT-2 czy normie PN-EN 13877-1. Ma gładką, szczelną strukturę, dobrze wiąże się z pozostałymi warstwami i, co ważne, umożliwia precyzyjne wykończenie powierzchni (np. szczotkowanie, rowkowanie), które poprawiają właściwości przeciwpoślizgowe. Moim zdaniem na budowie dróg nie ma miejsca na kompromisy w tej warstwie – jeśli warstwa ścieralna by była wykonana z innego betonu, to bardzo szybko pojawią się spękania albo wyboje. Nawierzchnie betonowe są wymagające podczas budowy, jednak ich ogromna trwałość i znacznie dłuższa żywotność, niż nawierzchni asfaltowych, wynagradza większy nakład pracy. Stosowanie betonu cementowego do tej warstwy to po prostu standardowa, sprawdzona praktyka w branży drogowej na całym świecie.
Można się łatwo pomylić, bo nazewnictwo bywa mylące. Chudy beton jest stosowany pod warstwami konstrukcyjnymi, najczęściej jako podbudowa lub podkład pod płyty betonowe, bo jego zadaniem jest głównie wyrównanie podłoża i zapewnienie stabilności. Ale nie sprawdzi się na samej górze, gdzie liczy się głównie ścieralność i wytrzymałość na duże obciążenia – taki beton będzie za słaby i szybko się wykruszy. Beton porowaty, z kolei, to materiał dość specyficzny – stosuje się go raczej tam, gdzie chcemy zwiększyć drenaż warstw (np. w podbudowie), a nie na samej nawierzchni. Porowatość prowadzi do szybszego zużywania się przy bezpośrednim kontakcie z kołami pojazdów i czynnikami atmosferycznymi. Jeśli chodzi o beton asfaltowy (czyli w praktyce mieszankę mineralno-asfaltową), to w ogóle nie jest to beton w rozumieniu nawierzchni sztywnych – to materiał stosowany w nawierzchniach elastycznych, typowych dla większości polskich dróg, ale nie dla konstrukcji sztywnej z płyt betonowych. Wielu osobom słowo „beton” kojarzy się luźno z każdą twardą nawierzchnią, ale w drogownictwie podział jest bardzo precyzyjny i dobór materiału do warstwy ścieralnej jest kluczowy. Brak znajomości tych różnic może prowadzić do poważnych błędów wykonawczych. Dlatego według standardów i praktyki warstwę ścieralną w nawierzchni sztywnej wykonuje się zawsze z betonu cementowego, który gwarantuje odpowiednią trwałość, odporność na czynniki zewnętrzne oraz bezpieczeństwo użytkowników przez długie lata.