Mulda jest elementem odwodnienia powierzchniowego, który rozciąga się wzdłuż pobocza drogi, a w przypadku dróg klas A, S i GP, jej projektowanie jest kluczowe dla zapewnienia prawidłowego odwodnienia. Muldy są często stosowane w miejscach, gdzie wykonanie bardziej skomplikowanych systemów odwodnienia, takich jak rowy otwarte czy rów kryty, nie jest możliwe z powodu ograniczeń terenowych lub ekonomicznych. W praktyce, muldy są zaprojektowane w taki sposób, aby zbierały wodę opadową z nawierzchni drogi i kierowały ją do odpowiednich miejsc odprowadzenia, minimalizując ryzyko powstawania kałuż i erozji. Standardy projektowania dróg, takie jak PN-EN 13252, podkreślają znaczenie muld w systemach odwodnienia dróg, zwracając uwagę na ich kształt, nachylenie oraz lokalizację w odniesieniu do innych elementów infrastruktury drogowej. Dobrze zaprojektowana mulda poprawia bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz przedłuża trwałość nawierzchni.
Rów kryty, rów otwarty i kaskada to inne elementy systemów odwodnienia, które mają swoje specyficzne zastosowanie, jednak nie są one odpowiednie w kontekście pytania dotyczącego płytkiego wykopu. Rów kryty jest zazwyczaj stosowany w miejscach, gdzie wymagane jest odprowadzenie wody w sposób kontrolowany, aby uniknąć podmywania fundamentów i innych elementów konstrukcyjnych. W przypadku dróg, jego obecność jest uzasadniona w bardziej skomplikowanych systemach odwodnienia, jednak nie jest to typowy element, który rozciąga się wzdłuż pobocza, jak ma to miejsce w przypadku muldy. Rów otwarty z kolei to struktura, która również ma na celu zbieranie wody, jednak jest on bardziej skomplikowany w budowie i utrzymaniu. Użycie rowu otwartego może prowadzić do problemów z bezpieczeństwem, szczególnie w kontekście ruchu drogowego, gdzie jego obecność może być utrudnieniem. Kaskady są natomiast rozwiązaniem stosowanym głównie w ogrodnictwie i terenach zielonych, gdzie mają na celu spowolnienie odpływu wody oraz poprawę estetyki przestrzeni, a ich zastosowanie w kontekście dróg jest marginalne. Błędem jest więc przypisywanie tych elementów do funkcji, jakie pełni mulda, co wskazuje na brak zrozumienia roli i funkcji poszczególnych elementów odwodnienia dróg.