Kwalifikacja: BUD.13 - Eksploatacja maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych
Zawód: Technik budowy dróg
Który składnik układu tłokowo-korbowego przekształca ruch posuwisto-zwrotny w ruch obrotowy?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wał korbowy to naprawdę ważny element w silniku. Przekształca ruch tłoka, który porusza się w górę i w dół w wyniku spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, w ruch obrotowy. Bez niego silnik by nie działał jak powinien. To dzięki wałowi korbowemu energia z ciśnienia gazów w komorze spalania jest zamieniana na ruch, który później napędza inne części silnika, takie jak wałek rozrządu czy koło zamachowe. Spotykamy wał korbowy w różnych silnikach – od samochodów, przez samoloty, aż po maszyny przemysłowe. Wały korbowe są projektowane zgodnie z normami, co sprawia, że są niezawodne i efektywne, co jest bardzo ważne dla właściwego działania silnika.
Komora spalania nie robi ruchu obrotowego z ruchu tłoka, tylko to tam dochodzi do spalania mieszanki. Właśnie w tej komorze generuje się energia, która później działa na tłok. Tłok sam porusza się w górę i w dół, ale to wał korbowy przekłada ten ruch na obrotowy. Koło zamachowe przede wszystkim magazynuje energię kinetyczną, więc to też nie ono zamienia ruch. A przy pierścieniu zgarniającym chodzi o to, żeby olej silnikowy nie dostawał się do komory spalania, ale nie wpływa to na konwersję ruchu. Warto zrozumieć, że każdy z tych elementów ma inną rolę w układzie napędowym, co jest istotne dla poprawnego działania silnika. Jak się dobrze przyjrzeć, to widać, jak każdy z elementów ma wpływ na cały proces mechaniczny.