Kwalifikacja: BUD.13 - Eksploatacja maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych
Zawód: Technik budowy dróg
Który z działań związanych z konserwacją nie wchodzi w zakres remontu nawierzchni bitumicznej w celu likwidacji trwałych deformacji lepkoplastycznych (kolein)?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Powierzchniowe utrwalenie to taki zabieg, który trochę nic nie daje przy trwałych odkształceniach lepkoplastycznych, jak koleiny. Głównie chodzi o to, żeby poprawić trwałość nawierzchni i jej właściwości. Jak to się robi? No, nakłada się warstwę materiału wiążącego na istniejącą już nawierzchnię. Dzięki temu poprawia się przyczepność i odporność na różne warunki atmosferyczne. W praktyce to często stosuje się, żeby nawierzchnia była mniej wrażliwa na wodę i mróz oraz żeby dłużej służyła. Ale pamiętaj, że to nie naprawi starych uszkodzeń, jak koleiny. W przypadku takich trwałych zniekształceń lepiej sięgnąć po frezowanie częściowe, które usuwa uszkodzoną warstwę i pozwala na zrobienie nowej, gładkiej nawierzchni. W branży ważne jest, żeby dobierać odpowiednie techniki, które naprawdę rozwiązują problem, a nie tylko go zakrywają.
Frezowanie częściowe to cały proces, który polega na usuwaniu uszkodzonej nawierzchni, a celem jest przywrócenie jej dawnych właściwości. To jest skuteczne w naprawie kolein, bo precyzyjnie zrywa miejscowo uszkodzoną nawierzchnię. Ale uwaga, to może być nieodpowiednie przy stałych odkształceniach lepkoplastycznych, bo mogą się pojawić nowe problemy, jeśli nie zrobi się dodatkowych rzeczy. Remixing warstwy ścieralnej też poprawia strukturę nawierzchni, ale skupia się na równomiernym rozłożeniu materiałów wierzchnich, co nie zawsze załatwia problem kolein. Wymiana warstw nawierzchni to już poważniejsza sprawa, bo trzeba usunąć całą warstwę i nałożyć nową, a to jest kosztowne i czasochłonne. Dużo osób myśli, że wszystkie te metody nadają się do naprawy kolein, ale każda z nich ma swoje zastosowanie i nie zawsze sprawdzi się przy trwałych odkształceniach lepkoplastycznych. Dużym błędem jest myślenie, że niektóre techniki są zaprojektowane do naprawy powierzchni, a nie do rozwiązywania problemów strukturalnych. Dlatego przed wyborem metody naprawy warto dokładnie zastanowić się, co jest uszkodzone i dlaczego.