Ta próbka III z wskaźnikiem zagęszczenia Is równym 0,95 to nieco za mało, jeśli chodzi o nasypy pod drogi klasy GP. Minimalna wartość powinna wynosić 0,97, więc brakuje tu trochę. W projektowaniu i budowie dróg naprawdę jest to kluczowe, żeby podłoże było odpowiednio zagęszczone – inaczej może być różnie z trwałością całej konstrukcji. Normy budowlane, takie jak PN-EN 1997-2, jasno mówią, że niewłaściwe zagęszczenie może prowadzić do różnych problemów, jak np. osiadanie czy pęknięcia na nawierzchni. Mówiąc szczerze, stosowanie tych wskaźników to dobry sposób na zminimalizowanie ryzyka uszkodzeń, a przez to zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg. Warto też zauważyć, że próbki I i II, które mają wartości 0,98 i 0,97, pokazują, że metody zagęszczania są na dobrym poziomie, co jest super pozytywne dla całego procesu budowlanego.
Kiedy patrzymy na odpowiedzi, które nie są trafione, to widać, że wiele osób nie docenia znaczenia wskaźnika zagęszczenia Is. Próbka II z wartością 0,97 i próbka I z 0,98 wydają się kuszące, bo są blisko minimum, ale w inżynierii geotechnicznej to za mało. Ważne jest, żeby te wartości przekraczały minimum, żeby mieć zapas wytrzymałości. Zaniżona wartość w próbce III może świadczyć o złych metodach zagęszczania albo kiepskich warunkach gruntowych w czasie budowy. Niektórzy mylnie zakładają, że trochę powyżej minimum wystarczy, ale to może prowadzić do osiadania czy deformacji w przyszłości. Musisz zrozumieć, czemu próbka III nie spełnia wymagań, a inne tak, to ważne dla dobrego projektowania nasypów. Dobrze jest znać i analizować próbki gruntu, bo to wpływa na bezpieczeństwo i trwałość dróg. W normach budowlanych i wytycznych znajdziesz potwierdzenie, że zwracanie uwagi na zagęszczenie to kluczowy aspekt w projektowaniu.