Maszyna pokazana na ilustracji 4 to typowa frezarka drogowa, która jest wręcz standardem, jeśli chodzi o wykonywanie frezowania warstwy ścieralnej na nawierzchniach bitumicznych. W praktyce takie maszyny, jak modele marki Wirtgen, wykorzystuje się na szeroką skalę zarówno przy lokalnych naprawach, jak i przy większych remontach dróg krajowych czy autostrad. Frezarki te pozwalają na precyzyjne usuwanie cienkich warstw asfaltu, co z punktu widzenia technologii robót drogowych jest kluczowe – nie tylko ze względu na jakość powierzchni pod kolejne warstwy, ale także pod względem oszczędności materiału i ochrony warstw niżej położonych. Moim zdaniem najlepsze ekipy zawsze stawiają na sprzęt właśnie tego typu, bo dokładność i wydajność jest nie do pobicia. Zgodnie z normami i wytycznymi branżowymi (np. WT-2 2014), frezowanie maszynowe umożliwia właściwe przygotowanie podłoża pod nowe warstwy asfaltowe i ogranicza powstawanie uszkodzeń krawędzi. Oprócz tego, frezarki posiadają systemy odsysania pyłu i możliwość ustawienia różnych głębokości frezowania, co znacznie podnosi bezpieczeństwo oraz komfort pracy. Warto mieć świadomość, że bez użycia tej technologii trudno sobie dzisiaj wyobrazić profesjonalną modernizację nawierzchni bitumicznej.
W zadaniu pojawiły się różne maszyny, które mogą kojarzyć się z budową lub utrzymaniem dróg, jednak tylko jedna z nich jest rzeczywiście przeznaczona do frezowania warstwy ścieralnej nawierzchni bitumicznej. Często spotykanym błędem jest utożsamianie wszelkiego ciężkiego sprzętu drogowego z możliwością wykonywania frezowania asfaltu, ale w rzeczywistości zastosowanie tych urządzeń jest ściśle określone. Maszyna na pierwszej ilustracji to rozściełacz lub remonter do nakładania emulsji i kruszywa – raczej używany przy powierzchniowym utrwalaniu lub drobnych naprawach, nie posiada on mechanizmu frezującego. Obrazek drugi przedstawia recykler drogowy, wykorzystywany do mieszania i stabilizacji gruntu lub starych warstw konstrukcji drogi – bardzo przydatny przy przebudowie, ale nie do frezowania samej warstwy ścieralnej asfaltu. Trzecia ilustracja pokazuje frez leśny lub glebogryzarkę, często ciągniętą przez traktor – służy ona raczej do prac ziemnych, rozdrabniania korzeni, przygotowywania podłoża w terenie nieutwardzonym, do asfaltu się nie nadaje. Wybór tych sprzętów wynika często z powierzchownego podobieństwa do maszyn drogowych lub nieznajomości ich faktycznych zastosowań. Stosowanie nieodpowiednich urządzeń do frezowania nawierzchni bitumicznej może prowadzić do uszkodzenia podbudowy lub niewłaściwego przygotowania powierzchni pod nową warstwę asfaltową. Praktyka pokazuje, że profesjonalne prace drogowe wymagają dedykowanych frezarek, które mają specjalną głowicę tnącą, precyzyjny system regulacji głębokości i odsysania urobku – i tylko taki sprzęt gwarantuje wysoką jakość oraz zgodność z normami branżowymi.