Poprawna odpowiedź to beton asfaltowy, który jest zgodny z danymi zamieszczonymi w tabeli. Beton asfaltowy (AC) charakteryzuje się wysoką trwałością i odpornością na działanie czynników zewnętrznych, co czyni go idealnym materiałem do budowy warstw podbudowy zasadniczej. Zastosowanie betonu asfaltowego w budownictwie drogowym polega na tworzeniu stabilnych i nośnych warstw, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania nawierzchni asfaltowych. Dzięki odpowiedniemu doborowi kruszywa oraz bitumu, beton asfaltowy zapewnia doskonałe parametry mechaniczne, takie jak odporność na ściskanie i rozciąganie, co jest kluczowe w kontekście obciążeń ruchu drogowego. W praktyce, beton asfaltowy jest stosowany w projektach budowlanych zgodnie z normami PN-EN 13108-1, które precyzują wymagania dla mieszanek mineralno-asfaltowych. Dzięki zastosowaniu betonu asfaltowego, drogi zyskują dłuższą żywotność oraz lepsze parametry użytkowe, co przekłada się na bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Wybór odpowiedzi, która nie jest betonem asfaltowym, wskazuje na pewne nieporozumienia dotyczące właściwości i zastosowań różnych typów mieszanek asfaltowych. Mastyks grysowy to materiał, który, choć użyteczny w niektórych zastosowaniach, nie jest przeznaczony do wykonania warstwy podbudowy zasadniczej. Służy on głównie do wykonywania nawierzchni, które są narażone na duże obciążenia dynamiczne, a jego właściwości nie pozwalają na uzyskanie wymaganej nośności w warstwie podbudowy. Asfalt porowaty, choć ma swoje miejsce w budownictwie drogowym, jest stosowany głównie w kontekście odwodnienia nawierzchni i nie spełnia funkcji nośnej w warstwie podbudowy zasadniczej. Z kolei asfalt lany, który jest bardziej plastyczny, również nie dostarcza odpowiednich właściwości strukturalnych wymaganych do stabilizacji drogi. Błąd polegający na wyborze niewłaściwego typu mieszanki może wynikać z niepełnego zrozumienia różnic pomiędzy tymi materiałami. W kontekście budownictwa drogowego, kluczowe jest zrozumienie, że podbudowa zasadnicza musi zapewniać odpowiednie wsparcie dla nawierzchni, co jest możliwe jedynie dzięki zastosowaniu właściwego betonu asfaltowego. Zastosowanie niewłaściwego materiału może prowadzić do przedwczesnych uszkodzeń nawierzchni oraz zwiększenia kosztów utrzymania drogi.