Odpowiedź G1 jest poprawna, ponieważ zgodnie z obowiązującymi normami, dla gruntu piaskowego o dobrych warunkach wodnych, grupa nośności podłoża gruntowego nawierzchni została sklasyfikowana jako G1. Grunty piaskowe charakteryzują się dużą nośnością, co jest kluczowe w kontekście projektowania nawierzchni drogowych. W praktyce, odpowiednia klasyfikacja nośności ma wpływ na dobór materiałów oraz technologie budowlane. W przypadku gruntów G1, często stosuje się nawierzchnie asfaltowe lub betonowe, które zapewniają stabilność i trwałość konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 1997-1, odpowiednia analiza gruntu i jego właściwości statycznych jest niezbędna przed rozpoczęciem budowy, aby uniknąć późniejszych problemów związanych z osiadaniem lub uszkodzeniami nawierzchni. Dobrze zaplanowane badania geotechniczne pozwalają na precyzyjne określenie grupy nośności, co przekłada się na bezpieczeństwo użytkowników dróg i długowieczność infrastruktury.
Wybór innych grup nośności, takich jak G2, G3 czy G4, wskazuje na niepełne zrozumienie właściwości gruntów oraz ich klasyfikacji według nośności. Grupa G2 odnosi się do gruntów o średniej nośności, co w przypadku piasku grubego o dobrych warunkach wodnych nie jest uzasadnione, ponieważ ten rodzaj gruntu charakteryzuje się znacznie lepszymi właściwościami nośnymi. Takie błędne przypisanie może wynikać z mylnego założenia, że każdy rodzaj gruntu może być oceniany na podstawie ogólnych klasyfikacji, bez uwzględnienia jego specyficznych właściwości. W kontekście G3 i G4, te grupy dotyczą gruntów o niższej nośności, co jest nieodpowiednie dla gruntów piaskowych, które mają naturalną tendencję do odprowadzania wody i stabilizacji strukturalnej. Błędy te mogą prowadzić do poważnych konsekwencji w procesie projektowania i budowy, jak na przykład niewłaściwe dobranie materiałów, co z kolei może skutkować uszkodzeniami nawierzchni w przyszłości. Dlatego kluczowe jest przeprowadzenie dokładnych badań geotechnicznych oraz ich właściwa interpretacja, aby uzyskać rzetelne wyniki dotyczące nośności podłoża. Tylko w ten sposób można zapewnić bezpieczeństwo i długowieczność każdej konstrukcji budowlanej.