Poprawna odpowiedź to 18m, co wynika z zastosowania odpowiednich wzorów do obliczeń różnicy wysokości w kontekście niwelety drogi. Aby obliczyć różnicę wysokości na odcinku drogi długości 150 m z największym dopuszczalnym pochyleniem niwelety dla prędkości projektowej 30 km/h, musimy najpierw przeliczyć pochylenie wyrażone w procentach na metry. Dla pochylenia 12%, oznacza to, że na każdy 100 metrów drogi różnica wysokości wynosi 12 metrów. Stąd dla 150 metrów długości drogi różnica wysokości wynosi 12m/100m * 150m = 18m. Prawidłowe obliczenia są kluczowe w projektowaniu dróg, ponieważ wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zrozumienie pojęcia niwelety oraz sposobu obliczania różnicy wysokości jest niezbędne w pracy inżyniera drogownictwa, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży.
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z kilku typowych błędów myślowych związanych z interpretacją pochylenia niwelety. Często zdarza się, że osoby analizujące dane nie uwzględniają, iż pochylenie wyrażone w procentach odnosi się do długości drogi w przeliczeniu na metry. Na przykład, w przypadku pochylenia 15m, 24m czy 12m, nie uwzględnia się odpowiedniej proporcji do długości 150 m. W rzeczywistości, by uzyskać poprawne wyniki, trzeba pamiętać, że pochylenie odnosi się do powierzchni drogi i należy je przeliczać na konkretne jednostki. Typowym błędem jest również mylenie procentowego wyrażenia pochylenia z bezpośrednią różnicą wysokości, co prowadzi do zawyżania wartości. Przykładowo, przyjmowanie pochylenia bez przeliczenia go na metry na każdy 100 metrów drogi prowadzi do nieporozumień. Dodatkowo, niedostateczne zrozumienie podstawowych zasad projektowania dróg i niwelety może skutkować niewłaściwymi obliczeniami. Wiedza na temat standardów projektowych oraz praktycznych zastosowań obliczeń wysokości jest kluczowa dla każdego inżyniera zajmującego się drogownictwem, co podkreśla znaczenie nauki i praktyki w tej dziedzinie.