Poprawna odpowiedź to 897,5 cm, co można zrozumieć analizując rysunek przekroju normalnego drogi. Szerokość korony drogi jest kluczowym parametrem w projektowaniu infrastruktury drogowej i zależy od różnych elementów, takich jak jezdnia, pobocza oraz skarpy. W tym przypadku szerokość jezdni wynosi 600 cm, co jest standardową wartością dla dróg o średnim natężeniu ruchu. Następnie, pobocza, które pełnią ważną rolę w zapewnieniu bezpieczeństwa kierowców oraz w odprowadzaniu wody, mają szerokość 200 cm. Dodatkowe elementy takie jak skarpy, które pomagają w odpowiednim odprowadzeniu wód opadowych oraz w stabilizacji terenu, mają łączną szerokość 97,5 cm. Suma tych wartości daje nam 897,5 cm. Zrozumienie tych elementów jest istotne dla inżynierów drogowych, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo ruchu oraz długość resursu drogi. Właściwe określenie szerokości korony drogi jest kluczowe dla spełnienia standardów budowlanych oraz norm bezpieczeństwa, takich jak PN-EN 1317, które regulują projektowanie i budowę infrastruktury drogowej.
Wybór niewłaściwej odpowiedzi może wynikać z kilku typowych błędów myślowych, które są powszechne w analizie przekrojów drogowych. Na przykład, odpowiedź 977,5 cm może wydawać się logiczna, jeśli uwzględnimy tylko szerokość poboczy oraz jezdni, ale nie uwzględniamy dodatkowych elementów takich jak skarpy. Ignorowanie tych istotnych komponentów prowadzi do niepełnych obliczeń. Odpowiedź 800 cm również jest nieprawidłowa, ponieważ pomija całkowitą szerokość poboczy oraz dodatkowych elementów. Ponadto, podejście skupiające się wyłącznie na jezdni, które wynosi 600 cm, jest mylne, gdyż nie uwzględnia kluczowych aspektów związanych z bezpieczeństwem drogowym i funkcjonalnością drogi. Takie błędne założenia mogą prowadzić do projektów drogowych, które nie spełniają norm i standardów, co z kolei może wpływać na bezpieczeństwo użytkowników. Wiedza o szerokości korony drogi oraz jej składnikach jest fundamentalna dla inżynierów zajmujących się projektowaniem infrastruktury drogowej, a pominięcie tych informacji może prowadzić do poważnych konsekwencji w praktyce inżynieryjnej.