Odpowiedź o szerokości korony drogi składającej się z jezdni i poboczy jest jak najbardziej prawidłowa. Sama korona drogi to ta część przekroju poprzecznego, która zapewnia powierzchnię przeznaczoną do ruchu oraz obsługę drogową, czyli obejmuje jezdnię (tam gdzie się poruszają pojazdy) oraz pobocza (przestrzeń obok jezdni, która służy m.in. do zatrzymywania pojazdów, poruszania się pieszych czy rowerzystów, a także stanowi strefę bezpieczeństwa). Nie wlicza się do tego szerokości pasa odwodnienia, skarp ani innych elementów poza funkcjonalną częścią drogową. Tak jest zapisane chociażby w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. – tam wyraźnie podkreślono, że szerokość korony drogi to suma szerokości jezdni i poboczy. W praktyce, gdy wykonuje się dokumentację projektową czy inwentaryzację dróg, zawsze te dwa elementy są podstawą wszelkich obliczeń szerokości korony – to właśnie one decydują o tym, jaką drogę można uznać za bezpieczną i wygodną w użytkowaniu. Z mojego doświadczenia wynika, że wielu projektantów drogowców zwraca szczególną uwagę na prawidłowe określenie tych szerokości, bo to wpływa na dalsze etapy realizacji inwestycji – zaczynając od robót ziemnych, a kończąc na organizacji ruchu. Generalnie, jeśli myślisz o przekroju normalnym drogi, zawsze skupiaj się na jezdni i poboczach jako podstawowych składnikach szerokości korony.
To pytanie sprawia trochę problemów, bo w praktyce wielu osobom myli się pojęcie korony drogi z całością przekroju poprzecznego drogi – niestety, to nie to samo. Jeśli ktoś uważa, że szerokość korony obejmuje dwa pasy ruchu, to pojawia się tu typowa pułapka myślowa: pasy ruchu są tylko częścią jezdni, a przecież jezdnia może mieć jeden albo kilka pasów, w zależności od klasy drogi czy jej przeznaczenia. Sugerowanie się tylko pasami nie oddaje realnego zakresu pojęcia „korona drogi”. Z kolei odpowiedzi, w których pojawia się pas odwodnienia lub skarpy, są skutkiem zbyt szerokiego ujęcia tematu. Oczywiście, te elementy występują w przekroju drogi, ale nie wlicza się ich do szerokości korony! Pas odwodnienia to techniczna strefa zapewniająca odpływ wody, a skarpy to elementy ziemne zabezpieczające drogę przed osuwaniem gruntu. One są ważne dla bezpieczeństwa drogi, ale szerokość korony liczy się tylko do końca pobocza – dalej to już są elementy pasa drogowego, ale nie korony. Standardy branżowe i rozporządzenia wyraźnie oddzielają koronę drogi od takich elementów jak pasy zieleni, rowy, skarpy czy pasy powiązania z terenem. Praktyka projektowa pokazuje, że przy wszelkich obliczeniach i dokumentacji podaje się osobno szerokość korony, a osobno pozostałe części przekroju. Moim zdaniem sporo nieporozumień bierze się stąd, że na rysunkach przekroju wszystko występuje obok siebie i granice nie są intuicyjne dla laika. Warto więc pamiętać, że szerokość korony drogi obejmuje wyłącznie jezdnię i pobocza – nic poza tym, bo to właśnie one tworzą główną, użytkową część drogi, przeznaczoną dla ruchu oraz podstawowych funkcji drogowych.