Prawidłowa odpowiedź to 117,15 m, co wynika z obliczenia zmiany rzędnej niwelety na danym odcinku drogi. Pochylenie niwelety wynoszące 3% oznacza, że na każdy 100 m długości drogi, rzędna niwelety wzrasta o 3 m. Odcinek drogi, o którym mówimy, ma długość 300 m (od km 3+420 do km 3+720). W przypadku takiego wzniesienia, wysokość zmiany rzędnej obliczamy, mnożąc długość odcinka przez 3%: 300 m * 0,03 = 9 m. Dodając tę wartość do rzędnej niwelety w km 3+420, która wynosi 108,15 m, otrzymujemy nową rzędną: 108,15 m + 9 m = 117,15 m. Takie obliczenia są niezbędne w inżynierii drogowej, gdzie precyzyjne określenie niwelety ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia odpowiedniego odwodnienia drogi i komfortu jazdy. Użycie pojęcia pochylenia niwelety pozwala inżynierom na efektywne planowanie i projektowanie tras, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży budowlanej.
Wybór innych odpowiedzi może wynikać z błędnych założeń dotyczących obliczeń związanych z niwelacją. Na przykład, odpowiedź 109,05 m sugeruje, że zmiana rzędnej została pomniejszona, co jest błędne. Pochylenie niwelety drogi jest kluczowym parametrem, który przekłada się na wzrost rzędnej. Jeśli ktoś przyjął, że zmiana wysokości wynosi 0,9 m, to mógł pomylić jednostki lub źle zinterpretować procentowy wzrost w kontekście długości odcinka. Odpowiedzi takie jak 108,24 m czy 111,15 m mogą wynikać z błędnych obliczeń na poziomie podstawowym, gdzie nie uwzględniono całkowitej długości odcinka ani właściwego przeliczenia procentów na metry. W praktyce inżynieryjnej istotne jest zrozumienie, że każde 100 m wzniesienia 3% oznacza realny wzrost rzędnej o 3 m. Pominięcie tego faktu prowadzi do nieprawidłowych wniosków i obliczeń, co może mieć poważne konsekwencje w projektach drogowych. Dobre praktyki w inżynierii wymagają staranności i precyzji w obliczeniach, aby uniknąć błędów, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo i trwałość budowanych obiektów.