Beton asfaltowy jest materiałem, który doskonale sprawdza się jako podbudowa zasadnicza w nawierzchniach podatnych, ze względu na swoje właściwości mechaniczne i trwałość. Jego struktura, składająca się z lepiku asfaltowego oraz kruszywa, zapewnia odpowiednią nośność i elastyczność, co jest kluczowe dla rozkładu obciążeń na podłoże. W praktyce stosuje się go często w miejscach o dużym natężeniu ruchu, gdzie wymagana jest wysoka odporność na deformacje. Zgodnie z normami, takimi jak PN-EN 13108-1, beton asfaltowy powinien spełniać określone wymagania dotyczące trwałości oraz odporności na działanie czynników atmosferycznych. Wykorzystanie betonu asfaltowego jako podbudowy pozwala też na lepsze odprowadzanie wody, co zwiększa bezpieczeństwo ruchu. Dzięki tym właściwościom, materiał ten jest preferowany w projektowaniu dróg, parkingów, a także lotnisk.
Zastosowanie asfaltu porowatego, mastyksu grysowego oraz asfaltu lanego jako podbudowy zasadniczej w nawierzchniach podatnych jest nieodpowiednie z kilku przyczyn. Asfalt porowaty, mimo że umożliwia efektywne odprowadzanie wody, nie dysponuje wystarczającą nośnością, co sprawia, że nie jest w stanie sprostać wymogom obciążeniowym w intensywnie użytkowanych nawierzchniach. Ponadto, jego porowata struktura może prowadzić do przedwczesnego uszkodzenia w wyniku działania warunków atmosferycznych oraz ruchu pojazdów. Mastyks grysowy, charakteryzujący się dużą lepkością i elastycznością, również nie jest odpowiednim wyborem, ponieważ jego zastosowanie w charakterze podbudowy nie zapewnia odpowiedniej stabilności i twardości, niezbędnej do prawidłowego rozkładu obciążeń. Z kolei asfalt lanego, mimo że jest materiałem o dobrej adhezji, nie spełnia wymogów dotyczących nośności, ponieważ jego struktura jest zbyt miękka, co prowadzi do deformacji i osiadania pod wpływem nacisku. Wybór niewłaściwych materiałów do podbudowy może prowadzić do problemów technicznych w przyszłości, takich jak pęknięcia, koleiny oraz niejednolite osiadanie nawierzchni, co może zagrażać bezpieczeństwu użytkowników dróg. Dlatego kluczowe jest stosowanie odpowiednich materiałów zgodnych z normami branżowymi, które zapewnią trwałość i funkcjonalność nawierzchni.