Odpowiedź 200 kg jest prawidłowa, ponieważ przed wykonaniem podbudowy z betonu asfaltowego, zgodnie z najlepszymi praktykami w budownictwie drogowym, podłoże powinno być skropione asfaltem upłynnionym w ilości od 0,2 do 1,0 kg/m². W przypadku podbudowy o szerokości 5 m i długości 200 m, całkowita powierzchnia wynosi 5 m x 200 m = 1000 m². Wybierając minimalną ilość asfaltem o wartości 0,2 kg/m², otrzymujemy 0,2 kg/m² x 1000 m² = 200 kg. Takie działanie ma na celu zapewnienie odpowiedniej adhezji pomiędzy warstwami materiałów, co jest kluczowe dla trwałości i stabilności nawierzchni. W branży budowlanej istotne jest, aby przestrzegać takich norm, ponieważ nieprawidłowe ilości mogą prowadzić do osłabienia podbudowy, a w efekcie do przedwczesnego uszkodzenia nawierzchni. Z tego powodu, prawidłowe przygotowanie podłoża według określonych standardów jest nie tylko kwestią estetyczną, ale również bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Wybór odpowiedzi 1000 kg, 500 kg czy 700 kg jest wynikiem nieprawidłowego zrozumienia obliczeń dotyczących skropienia podłoża asfaltem. Kluczowym aspektem jest uwzględnienie minimalnej ilości asfaltem, która została określona na 0,2 kg/m². Jeśli ktoś obliczałby ilość asfaltem przy użyciu wartości 1,0 kg/m², to konieczne byłoby zastosowanie pełnej wartości na każdą m², co w przypadku podbudowy o powierzchni 1000 m² dałoby 1000 kg. Jednak jest to wartość maksymalna, a nie minimalna. Podobnie, odpowiedź 500 kg może wynikać z błędnego pomysłu, że zastosowanie średniej wartości skropienia (0,5 kg/m²) jest odpowiednie, co również nie odpowiada wymaganiom, gdyż zadając pytanie, poszukiwana była minimalna ilość. W praktyce, nieprzestrzeganie wskazanych norm może prowadzić do sytuacji, gdzie podłoże nie jest odpowiednio przygotowane, co może prowadzić do osłabienia strukturalnego podbudowy. Dlatego tak istotne jest zrozumienie, że wszelkie działania w budownictwie drogowym muszą być oparte na matematycznych obliczeniach oraz normach inżynieryjnych, aby uniknąć niepożądanych następstw.