Ten znak pionowy, który widzisz na ilustracji, to tzw. tablica prowadząca na jezdni z wyjazdem na sąsiednią jezdnię dla jednego pasa ruchu. Z punktu widzenia praktyki drogowej taki znak spotykany jest szczególnie na odcinkach, gdzie konieczne jest płynne przeprowadzenie ruchu z jednego pasa na sąsiednią jezdnię – często na autostradach i drogach ekspresowych, np. w rejonie zwężeń, remontów czy przy organizacji tymczasowych objazdów. Oznakowanie to ma kluczowe znaczenie, bo pozwala kierowcy odpowiednio wcześnie zauważyć zmianę organizacji ruchu i przygotować się do zmiany pasa, unikając przy tym nagłych manewrów. Moim zdaniem, ten znak jest świetnym przykładem na to, jak drogowcy starają się minimalizować ryzyko kolizji przez jasną informację. Tablice prowadzące tego typu są zgodne z wytycznymi zawartymi w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (Dz.U. 2019, poz. 2311). W praktyce dobrze jest zapamiętać ten znak, bo spotkasz go nie tylko na stałych fragmentach dróg, ale również w sytuacjach tymczasowych, gdzie jeden pas zostaje przeniesiony na sąsiednią jezdnię (np. przy remontach nawierzchni). Dobrą praktyką jest w takich miejscach zachowanie szczególnej ostrożności i nie odkładanie decyzji o zmianie pasa na ostatnią chwilę – z własnego doświadczenia wiem, że to kluczowe dla płynności i bezpieczeństwa ruchu.
Z perspektywy technicznej omawiany znak pionowy ma jedno precyzyjne zadanie: informować kierującego o wyjeździe na sąsiednią jezdnię dedykowaną dla jednego pasa ruchu. W praktyce błędnie zakłada się tu, że znak dotyczy końca lewego lub prawego pasa ruchu – w rzeczywistości te sytuacje regulują inne typy tablic prowadzących oraz znaki ostrzegawcze, np. C-9, C-10 czy C-11, które w bardziej bezpośredni sposób wskazują zakończenie konkretnego pasa i konieczność jego opuszczenia. Z mojego doświadczenia wynika, że mylenie tych oznaczeń zdarza się często osobom, które nie miały okazji spotkać się z tymczasową organizacją ruchu podczas remontów dużych dróg. Warto pamiętać, że znak z ilustracji jest stosowany wyłącznie w miejscach, gdzie cały tor jazdy jednego pasa zostaje przeniesiony na sąsiednią jezdnię – a nie likwidowany! Mylenie tego z końcem pasa prowadzi do złej interpretacji sytuacji na drodze i może skutkować ryzykownymi decyzjami za kierownicą. Co ważne, znak ten nie dotyczy sytuacji, gdzie udostępniona jest sąsiednia jezdnia dla dwóch pasów ruchu, bo wtedy stosowane są inne, bardziej rozbudowane tablice prowadzące. Zwracam uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem dotyczącym znaków i sygnałów drogowych, znaki te mają bardzo konkretne zastosowania i nie powinny być interpretowane zbyt szeroko. Najczęstszy błąd myślowy polega na utożsamianiu każdego rysunku z przesunięciem pasów z zakończeniem ich biegu – a to nie zawsze idzie w parze. Praktyka pokazuje, że właściwa interpretacja sygnałów pionowych przekłada się na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, szczególnie w strefach tymczasowej organizacji ruchu.