Aby obliczyć długość odcinka pasa ruchu, który można pokryć emulsją, musimy najpierw ustalić, ile emulsji jest potrzebne do pokrycia jednego metra kwadratowego pasa. Szerokość pasa wynosi 3 m, a wydatkowanie emulsji to 0,5 dm³/m. Zatem na każdy metr pasa potrzebujemy 3 m x 0,5 dm³/m = 1,5 dm³ emulsji na metr kwadratowy. Posiadamy zbiornik o pojemności 9000 dm³, co pozwala na pokrycie 9000 dm³ / 1,5 dm³/m² = 6000 m². Zatem, długość odcinka pasa, jaki możemy pokryć, wynosi 6000 m. W praktyce, podczas skrapiania dróg, ważne jest, aby dostosować ilość emulsji do warunków atmosferycznych i rodzaju podłoża, ponieważ może to wpłynąć na skuteczność aplikacji. W branży budowlanej i drogowej standardy dotyczące aplikacji emulsji są ustalane, by zapewnić najwyższą jakość wykonania oraz trwałość nawierzchni, co podkreśla znaczenie precyzyjnych obliczeń.
W przypadku obliczania długości pasa ruchu, który można pokryć emulsją, kluczowym aspektem jest zrozumienie związku między objętością emulsji a powierzchnią, którą zamierzamy pokryć. Wybór błędnych wartości wydatku lub powierzchni może prowadzić do nieprawidłowych rezultatów. Na przykład, jeśli ktoś przyjmie, że 9000 dm³ emulsji wystarczy na pokrycie 4500 m lub 3000 m bez zrozumienia, że emulsja działa na jednostkę długości w kontekście szerokości pasa, wówczas dojdzie do pomyłki w obliczeniach. Błędy myślowe często wynikają z mylnego założenia, że wydatkowanie emulsji odnosi się tylko do długości pasa, a nie do powierzchni, którą to wydatkowanie pokrywa. W praktyce, do poprawnego obliczenia długości pasów, konieczne jest uwzględnienie zarówno szerokości pasa, jak i ilości emulsji na jednostkę długości, co jest normą w branży. Nie można zatem ignorować szerokości pasa, gdyż w efekcie prowadzi to do niewłaściwego oszacowania materiałów potrzebnych do wykonania prac. Wartości te są kluczowe nie tylko dla efektywności aplikacji, ale również dla kosztów związanych z procesem skrapiania, co ma bezpośredni wpływ na realizację projektu budowlanego.