Kwalifikacja: BUD.13 - Eksploatacja maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych
Zawód: Technik budowy dróg
Jaką różnicę wysokości mają krawędzie jezdni o szerokości 10 m przy jednostronnym spadku poprzecznym równym 3%?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Dobrze, poprawna odpowiedź to rzeczywiście 30 cm. Jakby to odjąć od strony praktycznej, to żeby obliczyć różnicę wysokości między krawędziami jezdni, która ma 10 m szerokości i 3% spadku, trzeba stosować kilka prostych zasad inżynieryjnych. Ten spadek 3% oznacza, że na każde 100 cm długości jezdni, wysokość zmienia się o 3 cm. Więc dla jezdni szerokiej na 10 m, mamy 1000 cm szerokości, co się ładnie przelicza: 1000 cm * 0,03 daje 30 cm. Taki spadek jest mega ważny, bo pozwala dobrze odprowadzać wodę deszczową, co jest zgodne z tym, jak drogi powinny być budowane. Jeśli myślisz o projektowaniu dróg w górach, to ten spadek jest kluczowy, żeby wszystko było bezpieczne i funkcjonalne. W praktyce, projektanci muszą to mieć na uwadze, żeby nie robić kałuż czy nie pozwalać na erozję nawierzchni, a to wszystko wpływa na długowieczność dróg.
No cóż, wybór tej odpowiedzi, która nie jest prawidłowa, może wynikać z tego, że spadek był źle zrozumiany. Wiesz, czasem jak ktoś oblicza spadek, to zapomina o jednostkach miary i przez to wyciąga złe wnioski. Na przykład, te odpowiedzi jak 3 cm, 33 mm czy 3 mm mogą wydawać się kuszące, bo wyglądają na małe wartości, które łatwo obliczyć na podstawie procentów. Ale 3% dla 10 m daje w rzeczy samej 30 cm, co można źle zinterpretować, jeśli nie uwzględni się całej szerokości jezdni. Jeszcze, niektórzy myślą, że spadek mniejszy niż 3% będzie wystarczający, ale to nie do końca jest zgodne z tym, co się powinno robić w inżynierii. Dobrze jest mieć na uwadze, że porządne zaprojektowanie spadku jest kluczowe, żeby skutecznie odprowadzać wodę. Jak się to zaniedba, mogą być problemy z nawierzchnią, takie jak zalewanie czy różne uszkodzenia. Dlatego warto dobrze liczyć, uwzględniając wszystkie fakty, a także szerokość drogi, co jest istotne dla trwałości projektów drogowych.