Poprawna odpowiedź wynosi 30 cm. Aby obliczyć różnicę wysokości między krawędziami jezdni o szerokości 10 m i jednostronnym spadku poprzecznym wynoszącym 3%, należy zastosować podstawowe zasady obliczeń w inżynierii drogowej. Spadek wynoszący 3% oznacza, że na każde 100 cm długości jezdni, wysokość zmienia się o 3 cm. Dla jezdni o szerokości 10 m (1000 cm) obliczenia przebiegają następująco: 1000 cm * 0,03 = 30 cm. Taki spadek jest kluczowy dla prawidłowego odprowadzania wody deszczowej, co jest zgodne z obowiązującymi standardami budowy dróg. Przykładem zastosowania tej wiedzy może być projektowanie dróg w terenie górzystym, gdzie odpowiedni spadek jest niezbędny do zapewnienia bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury. W praktyce, projektanci często wykorzystują obliczenia spadków, aby zminimalizować ryzyko powstawania kałuż oraz erozji nawierzchni, co przyczynia się do długowieczności dróg.
Wybór odpowiedzi, która nie jest zgodna z prawidłowym obliczeniem różnicy wysokości, może wynikać z nieporozumień dotyczących pojęcia spadku. Często zdarza się, że osoby obliczające spadek nie uwzględniają jednostek miary, co prowadzi do błędnych konkluzji. Na przykład, odpowiedzi 3 cm, 33 mm oraz 3 mm mogą wydawać się atrakcyjne, ponieważ wydaje się, że podają małe wartości, które można łatwo obliczyć na podstawie spadku procentowego. 3% dla 10 m rzeczywiście daje 30 cm, co może być mylnie interpretowane na mniejsze wartości, jeśli obliczenia nie są przeprowadzone z uwzględnieniem pełnej szerokości jezdni. Dodatkowo, mylnym przekonaniem jest, że spadek mniejszy od 3% może być wystarczający, co nie jest zgodne z praktykami inżynieryjnymi. W rzeczywistości, odpowiednie zaprojektowanie spadku jest kluczowe dla skutecznego odprowadzania wody, a niewłaściwe praktyki mogą prowadzić do problemów z nawierzchnią, takich jak zalewanie czy uszkodzenia. Dobre praktyki inżynieryjne zalecają precyzyjne obliczenia, które uwzględniają wszystkie zmienne, a także wielkość i szerokość drogi, co jest istotne dla długotrwałej funkcjonalności projektów drogowych.