Odpowiedź 0,15 l jest prawidłowa, ponieważ w silnikach dwusuwowych o zapłonie iskrowym, mieszanka paliwowa składa się z oleju i benzyny w określonym stosunku, który w tym przypadku wynosi 1:30. Oznacza to, że na każdą jednostkę objętości oleju przypada 30 jednostek objętości benzyny. Aby obliczyć wymaganą ilość oleju do 4,5 l benzyny, należy skorzystać z proporcji. Z obliczeń wynika, że 4,5 l benzyny podzielone przez 30 (stosunek oleju do benzyny) daje 0,15 l oleju. Takie proporcje są niezwykle istotne w kontekście prawidłowego smarowania silnika, co zapobiega jego przedwczesnemu zużyciu oraz uszkodzeniom. W praktyce, dokładne stosowanie mieszanki olejowej zapewnia optymalne warunki pracy silnika, co jest zgodne z wytycznymi producentów oraz standardami branżowymi. Każdy użytkownik silnika dwusuwowego powinien być świadomy, że nieprzestrzeganie tych proporcji może prowadzić do poważnych uszkodzeń mechanicznych oraz spadku wydajności silnika.
Odpowiedzi 0,45 l, 0,30 l oraz 0,50 l są nieprawidłowe i mogą wynikać z nieprawidłowego zrozumienia proporcji w mieszance paliwowej. W silnikach dwusuwowych, stosunek oleju do benzyny wynoszący 1:30 oznacza, że na każdą jednostkę objętości oleju przypada 30 jednostek objętości benzyny. Dlatego, aby obliczyć wymaganą ilość oleju do 4,5 l benzyny, należy zastosować odpowiednią proporcję. Osoby, które mylnie uważały, że potrzebują więcej oleju, mogą błędnie interpretować zasady mieszania lub nie zrozumieć podstawowych kalkulacji matematycznych. Na przykład, odpowiedź 0,45 l sugeruje mylenie proporcji, ponieważ jest to około 1:10, co znacząco odbiega od zalecanego stosunku 1:30, co może prowadzić do nadmiernego smarowania i zatykania układów wydechowych silnika. Z kolei odpowiedzi 0,30 l i 0,50 l również bazują na niewłaściwych obliczeniach proporcjonalnych, co podkreśla konieczność precyzyjnych kalkulacji. Prawidłowe zrozumienie i praktyka obliczania mieszanki oleju i benzyny jest kluczowe dla utrzymania efektywności silników dwusuwowych, w przeciwnym razie może to prowadzić do poważnych problemów związanych z ich działaniem i trwałością.