Temperatura otoczenia, w której dopuszczalne jest układanie nawierzchni z mieszanki SMA (Stone Mastic Asphalt), wynosi minimum +10°C. Tego typu nawierzchnie charakteryzują się wysoką odpornością na deformacje oraz lepszymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Przy niższych temperaturach, jak +5°C lub 0°C, właściwości asfaltu mogą się pogarszać, co prowadzi do trudności w jego aplikacji. Przy zbyt niskiej temperaturze może również dojść do nieprawidłowego związania składników mieszanki, co w efekcie może skutkować obniżoną trwałością nawierzchni. Dobrym przykładem zastosowania SMA są drogi szybkiego ruchu oraz nawierzchnie parkingowe, gdzie wymagana jest wysoka odporność na obciążenia. Warto również zauważyć, że zgodnie z normami EN 13108-5 dotyczącymi asfaltów, utrzymanie odpowiednich warunków temperatury otoczenia jest kluczowe dla zapewnienia długotrwałej i efektywnej eksploatacji nawierzchni asfaltowych.
Wybór niższych temperatur, takich jak +5°C, +15°C czy 0°C, jako minimalnych do układania nawierzchni SMA, oparty jest na błędnym rozumieniu właściwości materiałów asfaltowych. Temperatury te mogą wpływać na proces mieszania i aplikacji asfaltu, co prowadzi do ryzyka niewłaściwego związania składników oraz obniżenia jakości nawierzchni. W temperaturze +5°C nie osiąga się odpowiedniej plastyczności materiału, co może skutkować jego kruszeniem się oraz szybszym zużyciem. Podobnie, w przypadku temperatury 0°C, asfalt staje się zbyt sztywny, co uniemożliwia prawidłowe ułożenie masy asfaltowej. Z kolei wybór +15°C jako minimalnej temperatury jest również mylny, gdyż nadmierne podgrzewanie mieszanki może prowadzić do degradacji jej właściwości. W rzeczywistości, według norm i zaleceń branżowych, zaleca się, aby minimalna temperatura otoczenia wynosiła +10°C, co zapewnia optymalne warunki do aplikacji i trwałość nawierzchni. W związku z tym, niewłaściwe podejście do kwestii temperatury otoczenia podczas układania nawierzchni SMA może prowadzić do poważnych problemów eksploatacyjnych w przyszłości, takich jak pęknięcia, deformacje i zmniejszona odporność na warunki atmosferyczne.